- .Start
- Szkoła
- Przedszkole
- RODO
- Kontakt
- COVID-19
8 czerwca odbyła się wspaniała wycieczka do Jura Parku w Krasiejowie dla „Biedronek” i „Żabek”. Mimo pochmurnej pogody, a nawet drobnego deszczu dzieci wróciły radosne i zadowolone. Wycieczka rozpoczęła się od przejazdu pociągiem – tunel czasu, potem śladami dużych i małych dinozaurów zwiedzaliśmy park poznając kolejne okazy dinozaurów z którymi stanęliśmy oko w oko. Prehistoryczne Oceanarium, gdzie poczuliśmy głębię trójwymiaru, Pawilon Paleontologiczny, w którym skamieniałości sprzed 230 mln lat są na wyciągnięcie ręki. Pamiątką z wycieczki jest „jajo dinozaura” oraz zdjęcia wykonane przez p. Kasię za co bardzo dziękujemy!
„Żyją w lesie małe duszki, które czyszczą leśne dróżki. Mają miotły i szufelki i do pracy zapał wielki” – zajęcia ekologiczne; dbamy o naszą planetę.
Wiosna to piękna i magiczna pora roku. Otaczający nas świat budzi się do życia. Choć mróz jeszcze czasem szczypie nas w uszty, to niewątpliwie możemy odczuć pierwsze oznaki wiosny. Budząca się przyroda wita nas pierwszymi pączkami na drzewach i krzewach, wracające do naszego kraju ptaki głośnym śpiewem ogłaszają swoje przybycie, dzień staje się dłuższy, a słoneczko coraz częściej zagląda przez nasze okna. Jednak aby wiosna mogła zawitać u nas na dobre, najpierw trzeba pożegnać zimę. Tym właśnie zadaniem zajęły się przedszkolaki z grupy Żabek i Biedronek.
Kliknij w obrazek, aby przenieść się do galerii zdjęć.
W dniu 27 stycznia w godzinach porannych odbędzie się bal przebierańców. Proszę o przygotowanie strojów dzieciom, jednocześnie proszę o rozmowę z dziećmi, aby pilnowały swoich strojów i akcesoriów.
Od października nasze „Biedronki” w każdą środę uczestniczą w zajęciach z rytmiki prowadzone przez p. Danusię W. Zajęcia te nie tylko doskonalą słuch muzyczny, poczucie rytmu ale też uczą koncentracji, uwagi, skupienia.
1października w naszym przedszkolu obchodziliśmy Międzynarodowy Dzień Muzyki, z tej okazji „Biedronki” przygotowały koncert dla młodszych przedszkolaków. 6 – latki wykonali dwa utwory na instrumentach, taniec z chustami oraz improwizację do piosenki „Nutki” i „Jarzynowy wóz”
SPOTKANIE Z POLICJANTEM
W ramach akcji bezpieczny przedszkolak Biedronki spotkały się z policjantem. Nasz dzielnicowy przypomniał dzieciakom min. zasady zachowania na drodze, zostały omówione sposoby radzenia sobie w sytuacjach, gdy zaczepia nas ktoś obcy i wiele innych ważnych kwestii. Żabki wykazały się świetną znajomością numerów alarmowych ten test zdały śpiewająco.
TEMAT:
Pan Jezus – Baranek Boży
Aniele Boży …..
Jak dobrze być barankiem
i bardzo wczesnym rankiem wybiegać
na polankę i śpiewać sobie tak:
be be be kopytka niosą mnie,
be be be jak dobrze żyć się chce.
Zasady: Przy słowach „baranek” pokazujemy kolistymi ruchami rogi na naszej głowie, natomiast przy słowach „wychodzić” oraz „be, be, be…” pokazujemy wybieganie baranka na polankę.
posłuchaj piosenki o baranku
– zobacz jak tańczą inne dzieci
PONIEDZIAŁEK – „W świecie kultury”
„Jeżeli ci wesoło” – zabawa integracyjna ( Marta Bogdanowicz).
https://www.youtube.com/watch?v=T5UoFi8JszM
Jeżeli ci wesoło i dobrze bawisz się, uśmiechnij się do wszystkich i zaklaszcz w ręce swe. Jeżeli ci wesoło i dobrze bawisz się, to podnieś brwi do góry i dotknij czoło swe. Jeżeli ci wesoło i dobrze bawisz się, to otwórz teraz usta i zamknij oczy swe. Jeżeli ci wesoło i dobrze bawisz się, to pokaż najpierw język, a potem zęby swe. Jeżeli ci wesoło i dobrze bawisz się, nabierz w usta powietrze i klep policzki swe. Jeżeli ci wesoło i dobrze bawisz się, uśmiechnij się do wszystkich i zaklaszcz w ręce swe.
https://www.youtube.com/watch?v=MeKgOER2I3A
Kulturalny wieczór Maciejka Mazan – rozmowa o kulturze na podstawie opowiadania.
Rozmowa na temat opowiadania. Rodzic zadaje pytania dotyczące tekstu, np.: W co Nikola chciała się bawić z Jackiem? Jak w zabawie miały zachowywać się dzieci? Czy Nikola zachowywała się w sposób kulturalny? Co zrobił na koniec Jacek? „Kodeks kulturalnych przedszkolaków”. Wiem, jak trzeba się zachować w różnych sytuacjach. Znam i stosuję zwroty grzecznościowe. Współtworzę zasady dobrego zachowania w grupie. Podejmuję w grupie zadania służące dobru innych i mojemu. Dbam o mienie przedszkola. Bawię się i pracuję z każdym. Słucham innych, czekam na swoją kolej. „Magiczne słowa” – zabawa dydaktyczna. Rodzic przedstawia dzieciom sytuacje, a one mają określić jakich kulturalnych (magicznych) słów należy użyć. Co mówi dziecko, gdy wchodzi do szatni w przedszkolu? Co mówimy, gdy wychodzimy z przedszkola? Co mówimy, gdy prosimy o dokładkę obiadu? Co mówimy, gdy dostaniemy ciastko? Co mówimy, gdy koleżanka lub kolega częstuje nas cukierkiem? Co mówimy, gdy kogoś niechcący popchniemy? Co mówimy, gdy musimy komuś przerwać rozmowę, żeby poinformować o czymś ważnym? Na koniec N. przyczepia na tablicy trzy napisy do czytania globalnego: dziękuję, przepraszam,
Praca z Książką cz.4 srt.2–3 – rozwijanie umiejętności kulturalnego zachowania się, rozwój społeczny
„Zestaw ćwiczeń gimnastycznych nr 16 „Artystyczne przedszkolaki”
– „Obrazy ruchem malowane” – zabawa orientacyjno-porządkowa. Przedszkolaki poruszają się w rytm bębenka: biegiem, marszem lub w podskokach. Na mocne uderzenie w instrument tworzą „Figurkę” Przyjęta poza trwa kilka sekund, wtedy dzieci nie ruszają się. Zabawa trwa 1–2 minuty. Część główna – „Eksponaty w muzeum” – zabawa równoważna. Uczestnicy zabawy ćwiczą w parach, jedno z dzieci jest kustoszem muzeum i tworzy wystawę z eksponatów. Drugie dziecko przyjmuje rolę posągu, rzeźby lub innego przedmiotu znajdującego się w muzeum. Kustosz ustawia swój eksponat, wymyśla pozycję, ustawia ręce, nogi, głowę. Po chwili następuje zmiana ról. – „Aktorzy” – zabawa naśladowcza. Dziecko porusza się po pokoju w wymyślony przez siebie, charakterystyczny, rodzic próbuje naśladować ruchy dziecka. Potem dziecko naśladuje ruchy rodzica. Zabawę powtarzamy kilka razy. – „Koncert muzyczny” – ćwiczenie mięśni grzbietu. Dzieci leżą na brzuchu, opierają głowę na dłoniach, złożonych jedna na drugiej. Na hasło: Koncert! przedszkolaki unoszą głowę i ramiona nad podłogę. Dłońmi stukają przed sobą o podłogę – grają na bębenku. Po chwili wracają do pozycji wyjściowej. Ćwiczenie powtarzamy 6–8 razy. – „Balet i inne tańce” – ćwiczenie ze wstążką w rytm muzyki. Rodzic ma przygotowane kolorowe wstążki do ćwiczeń i włącza muzykę. Dziecko porusza się w rytm muzyki – tańczą własny układ ze wstążką. Wykonują obszerne ruchy ramionami, krążenia, wymachy, ruchy rąk w nadgarstkach itp. Rodzic ćwiczy razem z dziećmi, inspiruje i aktywizuje dziecko. Zabawa trwa 2–3 minuty. Część końcowa – „Linoskoczek” – ćwiczenie przeciw płaskostopiu. Uczestnicy zabawy kolejno jeden za drugim przechodzą po linie gimnastycznej. Stawiają stopa przed stopą tak, aby jak największą jej powierzchnią dotykać liny. Zabawę powtarzamy kilka razy. Marsz – ćwiczenie uspokajające.
WTOREK – „W kinie”
„Zestaw ćwiczeń gimnastycznych nr 16 – Marsz po kole i śpiew znanej piosenki „Maszeruje wiosna” – „Kto silniejszy” – ćwiczenia siłowe – mocowanie. Dzieci w parach siedzą przodem do siebie w siadzie rozkroczny, mają stopy zwarte ze stopami współćwiczącego, wspólnie trzymają oburącz szarfy za końce. Jedno z ćwiczących dzieci odchyla się do leżenia na plecach i przeciąga współćwiczącego do skłonu w przód, po czym dzieci zamieniają się. – „Wałki” – ćwiczenia mięśni grzbietu – przetoczenie się z leżenia tyłem do leżenia przodem. Dzieci leżą na brzuchu, opierają brodę na dłoniach, w dłoniach trzymają szarfę. Lekko unoszą tułowie i powoli prostują ramiona i wyciągają się w górę. – „Kulawy lisek” – czworakowanie. Dzieci składają szarfę i wkładają ją pod kolano. Przemieszczają się na rękach i podskakują na jednej nodze. Na sygnał podnoszą szarfę do góry – zmieniają nogę. Kształtowanie codziennych nawyków higienicznych po zabawie i przed posiłkiem.
„W kinie” – słuchanie wiersza.
Piegowaty Jaś z Radzynia co sobotę szedł do kina.
Co sobotę wszyscy w kinie mieli dość Jasiowych minek.
Bo ten piegowaty chłopak wszystko robił tam na opak,
głośno gadał, jadł, szeleścił, ze sześć paczek chrupek zmieścił.
Potem czas na popijanie, puszek z sykiem otwieranie,
tupot nóg i głośne śmiechy, ależ Jasio miał uciechę!
Jaś się dziwił, że dziewczyna żadna nie chce z nim do kina.
A koledzy też nie chcieli, widząc Jasia osłupieli…
Pewnej soboty bez jego wiedzy usiedli za nim jego koledzy,
jedli i pili głośno chrząkając, i Jasiowi w fotel często stukając.
Jasia Pieguska złość już rozsadza!
A widzisz Jasiu, jak to przeszkadza… „cicho” – wyszeptał – „film oglądajcie…”
I w oglądaniu nie przeszkadzajcie.
Rozmowa na temat wiersza. Rodzic zadaje pytania dotyczące tekstu, np.: Gdzie co sobotę chodził Jaś? Co on tam robił? Czy to było właściwe zachowanie? Co się stało pewnej soboty? Czy zachowanie kolegów przeszkadzało Jasiowi?
„Jak należy kulturalnie zachować się w kinie?” – zabawa dydaktyczna. Rodzic mówi zdania, dzieci mają określić, czy to jest właściwe, czy też niewłaściwe zachowanie. Dzieci mają uzasadnić, dlaczego tak myślą. Przykładowe zdania: W kinie jemy chipsy i głośno szeleścimy torebkami; W kinie spokojnie oglądamy film, nie komentując sytuacji; W kinie kładziemy nogi na fotel sąsiada, bo tak jest nam wygodnie siedzieć; W kinie siadamy wygodnie, ale tak, aby nikomu nie przeszkadzać; W kinie jemy i pijemy, głośno chrząkając.
„Coś na f ” – zabawa spostrzegawcza. Dzieci podają nazwy przedmiotów znajdujących się w pokoju lub w kuchni.
Praca z Książką cz.4 srt.4 – rozwijanie percepcji słuchowej, czytanie globalne wyrazu fotel. Doskonalenie analizy i syntezy wyrazów ; foka, fotel, firanka, fabryka, fasola, fryzjer, frytki.
ŚRODA – „W teatrze”
„Jeżeli ci wesoło” – zabawa integracyjna ( Marta Bogdanowicz).
https://www.youtube.com/watch?v=T5UoFi8JszM
Jeżeli ci wesoło i dobrze bawisz się, uśmiechnij się do wszystkich i zaklaszcz w ręce swe. Jeżeli ci wesoło i dobrze bawisz się, to podnieś brwi do góry i dotknij czoło swe. Jeżeli ci wesoło i dobrze bawisz się, to otwórz teraz usta i zamknij oczy swe. Jeżeli ci wesoło i dobrze bawisz się, to pokaż najpierw język, a potem zęby swe. Jeżeli ci wesoło i dobrze bawisz się, nabierz w usta powietrze i klep policzki swe. Jeżeli ci wesoło i dobrze bawisz się, uśmiechnij się do wszystkich i zaklaszcz w ręce swe.
„W teatrze” – praca z obrazkiem. Rodzic przygotowuje obrazek przedstawiający teatr, Praca z Książką cz.4 srt.5 przeliczanie rekwizytów odzwierciedlenie liczby za pomocą symboli (kreski ). Próba odpowiedzi na pytanie jaka bajka jest przedstawiana w teatrze. Ile widzów siedzi w teatrze.
„Liczymy w parach” – zabawa matematyczna. Każda para ma do dyspozycji komplet 10 liczmanów, kartki z liczbami od 1 do 8. Jedno dziecko z pary próbuje ułożyć zadanie do wykonania przez drugie dziecko. Drugie dziecko wykonuje je za pomocą liczmanów. Np. Do przedstawienia potrzebne były rekwizyty: 2 kapelusze, 3 sukienki, i 2 maski. Ile rekwizytów było razem.
„Zrób tyle, ile słyszysz” – zabawa ruchowa. Rodzic ma do dyspozycji bębenek. Dzieci realizują rytm podany przez rodzica. Podczas przerwy w muzyce słuchają, ile razy rodzic uderzy w bębenek, i tyle samo razy wykonują podane ćwiczenie, np.: skłony, przysiady, pajacyki, podskoki.
Praca w Zeszycie Grafomotorycznym str. 61 – rysowanie obrazka po kropkach i po śladzie. Rozwijanie sprawności grafomotorycznej.
„Kukiełka z łyżki drewnianej” – zabawa plastyczna. Rodzic gromadzi dla każdego dziecka: jedną drewnianą łyżkę, włóczkę, kokardki, klej, piankę kreatywną lub ścinki tkanin, folię samoprzylepną, drut kreatywny, nożyczki. Dzieci ozdabiają drewniane łyżki tak, aby powstała postać.
CZWARTEK – „ Na koncercie”
„Zestaw ćwiczeń gimnastycznych nr 16 „Artystyczne przedszkolaki”
– „Obrazy ruchem malowane” – zabawa orientacyjno-porządkowa. Przedszkolaki poruszają się w rytm bębenka: biegiem, marszem lub w podskokach. Na mocne uderzenie w instrument tworzą „Figurkę” Przyjęta poza trwa kilka sekund, wtedy dzieci nie ruszają się. Zabawa trwa 1–2 minuty. Część główna – „Eksponaty w muzeum” – zabawa równoważna. Uczestnicy zabawy ćwiczą w parach, jedno z dzieci jest kustoszem muzeum i tworzy wystawę z eksponatów. Drugie dziecko przyjmuje rolę posągu, rzeźby lub innego przedmiotu znajdującego się w muzeum. Kustosz ustawia swój eksponat, wymyśla pozycję, ustawia ręce, nogi, głowę. Po chwili następuje zmiana ról. – „Aktorzy” – zabawa naśladowcza. Dziecko porusza się po pokoju w wymyślony przez siebie, charakterystyczny, rodzic próbuje naśladować ruchy dziecka. Potem dziecko naśladuje ruchy rodzica. Zabawę powtarzamy kilka razy. – „Koncert muzyczny” – ćwiczenie mięśni grzbietu. Dzieci leżą na brzuchu, opierają głowę na dłoniach, złożonych jedna na drugiej. Na hasło: Koncert! przedszkolaki unoszą głowę i ramiona nad podłogę. Dłońmi stukają przed sobą o podłogę – grają na bębenku. Po chwili wracają do pozycji wyjściowej. Ćwiczenie powtarzamy 6–8 razy. – „Balet i inne tańce” – ćwiczenie ze wstążką w rytm muzyki. Rodzic ma przygotowane kolorowe wstążki do ćwiczeń i włącza muzykę. Dziecko porusza się w rytm muzyki – tańczą własny układ ze wstążką. Wykonują obszerne ruchy ramionami, krążenia, wymachy, ruchy rąk w nadgarstkach itp. Rodzic ćwiczy razem z dziećmi, inspiruje i aktywizuje dziecko. Zabawa trwa 2–3 minuty. Część końcowa – „Linoskoczek” – ćwiczenie przeciw płaskostopiu. Uczestnicy zabawy kolejno jeden za drugim przechodzą po linie gimnastycznej. Stawiają stopa przed stopą tak, aby jak największą jej powierzchnią dotykać liny. Zabawę powtarzamy kilka razy. Marsz – ćwiczenie uspokajające.
„Grzeczne słówka” – osłuchanie z piosenką.
Już od taty i od mamy, te trzy słowa dobrze znamy, które bardzo ważne są dla wszystkich z nas.
Te magiczne słowa trzy, pewnie znasz je także ty, używajcie ich na co dzień, proszę was.
Ref.: Przepraszam, proszę, dziękuję, to zwykle w życiu skutkuje,
niech dobre więc wychowanie, na zawsze z tobą zostanie. (bis)
Ludzie dobrze wychowani, tak mówiła nasza pani, i to prawda,
sprawdziliśmy, wierzcie mi, te trzy słowa dobrze znają i ich ciągle używają, więc nie zapominaj o nich także ty.
Ref.: Przepraszam, proszę, dziękuję …
Przestaliśmy już być mali, więc będziemy nauczali, jak używać tych magicznych, pięknych słów.
Aby świat był dużo lepszy, ludzie stali się grzeczniejsi, by obyczaj ten zagościł u nas znów.
Ref.: Przepraszam, proszę, dziękuję…
Dzieci aktywnie słuchają piosenki.Siedzą wygodnie i wykonują dowolne ruchy górną częścią tułowia, rękami, głową. Rodzic rozmawia z dziećmi na temat treści piosenki. Przedszkolaki starają się odpowiadać na pytania N., cytując jej tekst. Dzieci realizują rytm piosenki, klaszcząc, tupiąc, wybijając rytm na woreczkach dwiema złączonymi rękami, ręką wiodącą, ręką drugą i znowu ręką wiodącą. Dzielą zdania z piosenki na wyrazy i stukają dłonią o podłogę tyle razy, ile jest wyrazów w danym zdaniu. Następnie dokonują analizy i syntezy słuchowej wybranych wyrazów.
https://www.youtube.com/watch?v=Br8mcZ6J1Nw – link do piosenki
„Jaki to instrument” – zagadki słuchowe. Prezentacja multimedialna.
https://www.youtube.com/watch?v=FwkAnAZo_zM
Praca z Książką cz.4 srt.6 – ćwiczenia w wycinaniu. Rozwijanie percepcji wzrokowej, rozwijanie słuchu fonematycznego, nazywanie instrumentów muzycznych.
PIĄTEK – „W muzeum”
„Zestaw ćwiczeń gimnastycznych nr 16 – Marsz po kole i śpiew znanej piosenki „Maszeruje wiosna” – „Kto silniejszy” – ćwiczenia siłowe – mocowanie. Dzieci w parach siedzą przodem do siebie w siadzie rozkroczny, mają stopy zwarte ze stopami współćwiczącego, wspólnie trzymają oburącz szarfy za końce. Jedno z ćwiczących dzieci odchyla się do leżenia na plecach i przeciąga współćwiczącego do skłonu w przód, po czym dzieci zamieniają się. – „Wałki” – ćwiczenia mięśni grzbietu – przetoczenie się z leżenia tyłem do leżenia przodem. Dzieci leżą na brzuchu, opierają brodę na dłoniach, w dłoniach trzymają szarfę. Lekko unoszą tułowie i powoli prostują ramiona i wyciągają się w górę. – „Kulawy lisek” – czworakowanie. Dzieci składają szarfę i wkładają ją pod kolano. Przemieszczają się na rękach i podskakują na jednej nodze. Na sygnał podnoszą szarfę do góry – zmieniają nogę. Kształtowanie codziennych nawyków higienicznych po zabawie i przed posiłkiem.
„Co gromadzimy w muzeum?” – zabawa słownikowa. Rodzic zadaje pytania, dzieci odpowiadają na podstawie swoich doświadczeń. Rodzic wyjaśnia dziecku, że muzeum może też wyglądać inaczej, np.: skanseny, muzea pałacowe, izby pamięci, centra kulturalne, muzea wirtualne. W każdym muzeum są gromadzone i prezentowane inne przedmioty. Na koniec rodzic zadaje pytanie: Dlaczego gromadzimy różne rzeczy i pokazujemy je na wystawach? Rodzic kieruje rozmową w taki sposób, aby dzieci zrozumiały, że w muzeum zdobywamy wiedzę o przeszłości.
https://www.youtube.com/watch?v=ptcAWkd7ty8 – muzeum zabawek film edukacyjny
https://www.youtube.com/watch?v=3k0z0fP05xs – muzeum oczami dziecka „Łazienki Królewskie”
Utrwalenie piosenki „Grzeczne słówka” Praca w Zeszycie Grafomotorycznym str. 62 – rozwijanie sprawności grafomotorycznej. Rysowanie obrazka po śladzie, szukanie właściwego cienia.
WTOREK
„Zestaw ćwiczeń gimnastycznych nr 15 – „W miękkim gniazdku” – zabawa orientacyjno-porządkowa. Dzieci swobodnie biegają po sali. Na hasło: Pisanki! – przyjmują określona pozycję, układają się w leżeniu przodem, a następnie turlają się po podłodze. Na hasło: Gniazdko! – przyjmują pozycje siadu skrzyżnego (plecy wyprostowane, ramiona w skrzydełka). Zabawę powtarzamy kilka razy. – „Jajko” – ćwiczenie uruchamiające duże grupy mięśni. Przedszkolaki maszerują w rytm tamburynu, ostrożnie omijają jajka rozłożone na podłodze. Na mocne uderzenie w instrument i przerwę w muzyce, wykonują klęk podparty obok jajka. Podnoszą jajko jedną ręką, bokiem w górę, odkładają, potem unoszą jajko drugą ręką, odkładają. Zadanie powtarzamy kilka razy. – „Wędrująca pisanka” – ćwiczenie dużych grup mięśni. Dzieci w parach, stają tyłem do siebie w odległości jednego kroku, w niewielkim rozkroku. Na hasło przekazują sobie pisanki dołem – między nogami, wykonują skłon tułowia w przód. Następnie podają pisanki górą – nad głowami, wykonują wyprost tułowia. Ćwiczenie powtarzamy 6–8 razy. – „Wyścig do koszyka” – zabawa z toczeniem i turlaniem. Przedszkolaki ustawione są na wyznaczonej linii, w odległości ok. 3 m od nich stoi koszyk. Dzieci turlają jajka w kierunku koszyka w taki sposób, aby znalazły się one jak najbliżej koszyka. – „Kto potrafi?” – ćwiczenie wyprostne. Uczestnicy zabawy siedzą w siadzie skrzyżnym, plecy mają wyprostowane, jajko trzymają w prawej ręce. Przekładają jajko do lewej ręki za plecami prawą ręką od góry, lewa ręka odbiera je od dołu. Ćwiczą na przemiennie. Zadanie powtarzamy 8–10 razy. – „Świąteczny masażyk relaksujący” – ćwiczenie przeciw płaskostopiu. Przedszkolaki siedzą na krześle pod stopą układają jajko i toczą je kilka razy w przód i w tył – naprzemiennie: raz prawą, raz lewą stopą. – Marsz – ćwiczenie uspokajające.
„Wielkanocny stół” – słuchanie wiersza Ewy Skarżyńskiej.
Nasz stół wielkanocny haftowany w kwiaty. W borówkowej zieleni listeczków skrzydlatych, lukrowana baba rozpycha się na nim, a przy babie – mazurek w owoce przybrany. Palmy pachną jak łąka w samym środku lata. Siada mama przy stole, A przy mamie tata. I my. Wiosna na nas zza firanek zerka, a pstrokate pisanki chcą tańczyć oberka. Wpuśćmy wiosnę, Niech słońcem zabłyśnie nad stołem w wielkanocne świętowanie jak wiosna wesołe!
Rozmowa na temat wiersza. Rodzic zadaje dzieciom pytania: Jak wygląda w wierszu stół wielkanocny? Czym jest udekorowany? Co stoi na nim? Kto siada przy stole? Kto zerka na wszystkich zza firanek?
„Prawda – fałsz” – zabawa dydaktyczna. Rodzic mówi zdanie, zaś dzieci określają, czy jest ono prawdziwe, czy fałszywe. Jeżeli zdania są fałszywe, to dzieci mówią, jak powinno ono brzmieć. Święta Wielkanocne kojarzą się nam z choinką i św. Mikołajem. Do koszyczka wkładamy żelki, cukierki czekoladowe i chrupki. Mazurki i baby to najpopularniejsze ciasta wielkanocne. Święta Wielkanocne zawsze odchodzimy latem. Domy na Święta Wielkanocne ozdabiamy jemiołą i suszonymi trawami. Na palmową niedzielę robimy palemki. Najważniejszym posiłkiem w czasie Świat Wielkanocnych jest wielkanocne śniadanie. Przy wielkanocnym stole szykujemy miejsce dla nieoczekiwanego gościa.
ŚRODA
„Wesoła gimnastyka” – ćwiczenia poranne, rozgrzewka. Dziecko wykonuje ćwiczenia zgodnie z tekstem piosenki.
Maszerować zaczynamy; raz, dwa, raz i dwa. Wszystkim w koło pomachamy; raz, dwa, raz i dwa. Teraz wyprost i czekamy; raz, dwa, raz i dwa. Obie ręce rozluźniamy; raz, dwa, raz i dwa. Luźne ręce lewe, luźne ręce prawe, obrót wkoło i od nowa zaczniemy zabawę.
Skłon głęboki wykonamy; raz, dwa, raz i dwa, lekko kostek dotykamy; raz, dwa, raz i dwa. Teraz wyprost i czekamy; raz, dwa, raz i dwa. Znowu kostek dotykamy; raz, dwa, raz i dwa. Luźne nogi lewe, luźne nogi prawe, zaklaszczemy i od nowa zaczniemy zabawę.
Teraz wszyscy usiądziemy; raz, dwa, raz i dwa, równo w dłonie zaklaszczemy; raz, dwa, raz i dwa, W górze teraz klaszczą ręce; raz, dwa, raz i dwa, dosyć ni klaszczemy więcej; raz, dwa, raz i dwa. Luźne nasze palce luźne nasze dłonie, pamiętajmy dnia każdego trzeba zadbać o nie.
Praca w książce cz.3, str. 44 – rozwijanie percepcji wzrokowej, ćwiczenia grafomotoryczne. Dziecko znajduje 10 różnic między obrazkami i otaczają je pętlami na górnym obrazku.
„Edu – kredka”- film edukacyjny „Oznaki wiosny”
„Maszeruje wiosna” – piosenka
1.Tam daleko gdzie wysoka sosna
maszeruje drogą mała wiosna.
Ma spódniczkę mini, sznurowane butki,
jeden warkoczyk krótki.
Ref. Maszeruje wiosna, a ptaki wokoło
lecą i świergocą głośno i wesoło.
Maszeruje wiosna w ręku trzyma kwiat,
gdy go w górę wznosi zielenieje świat !
2. Nosi wiosna dżinsową kurteczkę, na ramieniu
małą torebeczkę. Chętnie żuje gumę i robi
balony a z nich każdy jest zielony.
Ref; Maszeruje wiosna …
3.Wiosno, wiosno nie zapomnij o nas
każda trawka chce być już zielona.
gdybyś zapomniała inną drogą poszła
zima by została mroźna.
Aktywne słuchanie piosenki – podczas słuchania dzieci siedzą wygodnie, słuchają piosenki i lustrują piosenkę ruchem. Rozmowa na temat treści piosenki – dziecko stara się opowiedzieć o czym była piosenka.
CZWARTEK
Zestaw ćwiczeń porannych nr 15 – „Marsz po obwodzie koła” – dziecko maszeruje dookoła dywanu. – „Posąg” – bieg, podskoki, marsz w rytmie wystukiwanym przez Rodzica na instrumencie. W przerwie dzieci zatrzymują się tworząc figurkę. – „Zające” – dzieci stoją w rozkroku (nogi wyprostowane), przesuwają złożoną gazetę między stopami w tył i w przód. Po kilku ruchach przeskakują bokiem przez gazetę w lewo, w prawo. – „Skoki kangura” – dzieci przyjmują poprawną postawę wyjściową (sylwetka wyprostowana, łopatki ściągnięte), trzymają między kolanami gazetę złożoną na pół. Przesuwają się podskokami po obwodzie koła. – „Taniec z parasolem” – dzieci unoszą gazety nad głowę – naśladują taniec z parasolem. – „Wachlarze” – dzieci oburącz trzymają gazetę przed sobą i „wachlują nią”. – „Rzut do celu” – dzieci zwijają gazetę w rolkę, próbują trafić nią do kosza. – „Marsz po obwodzie koła” – dzieci maszerują jedno za drugim, wkładają po kolei gazety do kosza.
„Zajączki” – zabawa paluszkowa. Dzieci naśladują słowa wierszyka, za każdym razem chowają kolejny palec. Na koniec dzieci zaplatają palce obu dłoni i lekko kołyszą splecionymi dłońmi. Pięć zajączków małych kica na polanie. Gdy się jeden schowa, ile tu zostanie? Pięć zajączków małych kica na polanie. Gdy się dwa schowają, ile tu zostanie? Pięć zajączków małych kica na polanie. Gdy się trzy schowają, ile tu zostanie? Pięć zajączków małych kica na polanie. Gdy odejdą cztery, ile tu zostanie? Pięć zajączków małych kica na polanie. Kiedy pięć się schowa, ile tu zostanie? Pięć zajączków małych już do mamy kica. Kocha je ogromnie mama zajęczyca. Podczas zabawy rodzic może wprowadzić lub przypomnieć angielskie nazwy liczebników.
„Małe – duże jajo kurze” – zabawa ruchowa naśladowcza. Dzieci śpiewają lub recytują i wykonują określone ruchy. Małe – duże Na słowo „małe” – ręce blisko siebie, na słowo „duże” – ręce rozłożone. jajo kurze, rysowanie w powietrzu obiema rękami jajka. jajo kurze, jajo kurze. Duże – małe, Na słowo „duże” – ręce rozłożone, na słowo „małe” – ręce blisko siebie. doskonałe, Klepanie się rękami po brzuchu. doskonałe, mniam. Klaśnięcie w dłonie.
PIĄTEK
„Wesoła gimnastyka” – ćwiczenia poranne, rozgrzewka. Dziecko wykonuje ćwiczenia zgodnie z tekstem piosenki . ( tekst piosenki – środa).
Praca w książkach cz.3 srt.47 – rozwijanie percepcji wzrokowej, opowiadanie treści obrazka. Dzieci uzupełniają obrazki nalepkami. Mówią, jakie produkty można włożyć do święconki. Następnie kolorują pola zgodnie z kodem.
„Liczymy pisanki” – zabawa dydaktyczna. Rodzic przygotowuje szablony pisanek – dla każdego dziecka po 10 sztuk. Dzieci operują, manipulują liczmanami i rozwiązują treść zadań. Podpisują rozwiązanie za pomocą cyfr lub narysowanych kresek. – Ala do koszyka włożyła 3 pisanki. Zosia dołożyła jeszcze 4. Ile pisanek jest w koszyku? – Zosia włożyła do koszyka 2 pisanki. Asia włożyła 3 pisanki. Przyszedł Staś i włożył jeszcze 2 pisanki. Ile pisanek jest w koszyku? – Mama pomalowała 3 pisanki. Tata pomalował 3 pisanki. Ich synek pomalował tylko 1. Ile pisanek pomalowali razem? – W koszyku było 10 jajek do malowania pisanek. Przyszedł Krzyś i potłukł 2 jajka. Ile jajek pozostało w koszyku? Kolejne zadania rodzic może tworzyć według własnego pomysłu. Młodsze dzieci liczą w mniejszym zakresie, np. do 5. Dzieci zdolne wykorzystują cyfry do podpisania działań. szablony pisanek lub liczmany – dla każdego dziecka po 10 sztuk
„Liczymy w parach” – zabawa matematyczna. Dzieci dobierają się w pary. Każda para ma do dyspozycji komplet 10 liczmanów, kartki z liczbami od 1 do 8. Jedno dziecko z pary próbuje ułożyć zadanie, a drugie wykonuje je za pomocą liczmanów.
„Zrób tyle, ile słyszysz” – zabawa ruchowa. Rodzic ma do dyspozycji dowolny instrument . Dzieci realizują rytm podany przez rodzica. Na przerwę w muzyce mają za zadanie słuchać, ile razy rodzic uderzy w bębenek. Tyle samo razy muszą wykonać podane ćwiczenie: skłony, przysiady, pajacyki.
Zestaw ćwiczeń porannych nr 15
– „Marsz po obwodzie koła” – dzieci maszerują jedno za drugim.
– „Posąg” – bieg, podskoki, marsz w rytmie wystukiwanym przez Rodzica na instrumencie. W przerwie dzieci zatrzymują się tworząc figurkę.
– „Zające” – dzieci stoją w rozkroku (nogi wyprostowane), przesuwają złożoną gazetę między stopami w tył i w przód. Po kilku ruchach przeskakują bokiem przez gazetę w lewo, w prawo.
– „Skoki kangura” – dzieci przyjmują poprawną postawę wyjściową (sylwetka wyprostowana, łopatki ściągnięte), trzymają między kolanami gazetę złożoną na pół. Przesuwają się podskokami po obwodzie koła.
– „Taniec z parasolem” – dzieci unoszą gazety nad głowę – naśladują taniec z parasolem.
– „Wachlarze” – dzieci oburącz trzymają gazetę przed sobą i „wachlują nią”. – „Rzut do celu” – dzieci zwijają gazetę w rolkę, próbują trafić nią do kosza.
– „Marsz po obwodzie koła” – dzieci maszerują jedno za drugim, wkładają po kolei gazety do kosza.
II. „Co to jest tradycja?” – zabawa słownikowa. Rodzic zadaje pytanie, wszystkie odpowiedzi są dobre. Następnie zadaje kolejne pytanie: Jakie znacie tradycje związane ze Świętami Wielkanocnymi? Dzieci, na podstawie własnych doświadczeń, opowiadają o swoich przeżyciach.
„Święta, święta czas radości” – Praca w książce cz.3. str. 40–41 – kształtowanie wartości związanej z wyrażaniem radości, rozwijanie percepcji wzrokowej, przeliczanie. Dzieci opowiadają o tym, co się dzieje na ilustracji, co mogą czuć dzieci i dorośli i co one czują, gdy spędzają czas z najbliższymi. Następnie znajdują i liczą na ilustracji elementy pokazane z prawej strony, rysują odpowiednią liczbę kresek.
„Co włożymy do koszyka wielkanocnego?” – szukanie odpowiedzi na pytanie na podstawie doświadczeń dzieci, rozmowy z rodzicem
W Wielką Sobotę święcone są wielkanocne koszyczki, które wypełnione są różnymi rodzajami pokarmów. Rodzic tłumaczy dzieciom kolejno:
• malowane jajka (są symbolem odradzającego się życia)
• kraszanki (pomalowane na jeden kolor)
• pisanki (ozdabiane różnymi wzorami i kolorami)
• chleb (ma zapewniać ludziom dobrobyt i pomyślność),
• sól (chroni przed zepsuciem i złem),
• chrzan (ma zapewnić zdrowie i sprawność),
• kiełbasa (zapewnia zdrowie, siłę),
• wielkanocna babka (jest symbolem umiejętności i dostatku),
• baranek wielkanocny z czerwoną chorągwią (symbol Jezusa Chrystusa).
(Do zabaw ruchowych i ćwiczeń gimnastycznych będą potrzebne plastikowe lub styropianowe jajka lub małe piłeczki)
„Na łyżce” – zabawa ruchowa z elementem równowagi, dziecko ma za zadanie donieść jajko do mety.
„Zestaw ćwiczeń gimnastycznych nr 15 – „W miękkim gniazdku” – zabawa orientacyjno-porządkowa. Dzieci swobodnie biegają po sali. Na hasło: Pisanki! – przyjmują określona pozycję, układają się w leżeniu przodem, a następnie turlają się po podłodze. Na hasło: Gniazdko! – przyjmują pozycje siadu skrzyżnego (plecy wyprostowane, ramiona w skrzydełka). Zabawę powtarzamy kilka razy. – „Jajko” – ćwiczenie uruchamiające duże grupy mięśni. Przedszkolaki maszerują w rytm tamburynu, ostrożnie omijają jajka rozłożone na podłodze. Na mocne uderzenie w instrument i przerwę w muzyce, wykonują klęk podparty obok jajka. Podnoszą jajko jedną ręką, bokiem w górę, odkładają, potem unoszą jajko drugą ręką, odkładają. Zadanie powtarzamy kilka razy. – „Wędrująca pisanka” – ćwiczenie dużych grup mięśni. Dzieci w parach, stają tyłem do siebie w odległości jednego kroku, w niewielkim rozkroku. Na hasło przekazują sobie pisanki dołem – między nogami, wykonują skłon tułowia w przód. Następnie podają pisanki górą – nad głowami, wykonują wyprost tułowia. Ćwiczenie powtarzamy 6–8 razy. – „Wyścig do koszyka” – zabawa z toczeniem i turlaniem. Przedszkolaki ustawione są na wyznaczonej linii, w odległości ok. 3 m od nich stoi koszyk. Dzieci turlają jajka w kierunku koszyka w taki sposób, aby znalazły się one jak najbliżej koszyka. – „Kto potrafi?” – ćwiczenie wyprostne. Uczestnicy zabawy siedzą w siadzie skrzyżnym, plecy mają wyprostowane, jajko trzymają w prawej ręce. Przekładają jajko do lewej ręki za plecami prawą ręką od góry, lewa ręka odbiera je od dołu. Ćwiczą na przemiennie. Zadanie powtarzamy 8–10 razy. –
„Świąteczny masażyk relaksujący” – ćwiczenie przeciw płaskostopiu. Przedszkolaki siedzą na krześle pod stopą układają jajko i toczą je kilka razy w przód i w tył – naprzemiennie: raz prawą, raz lewą stopą. – Marsz – ćwiczenie uspokajające.
I. Zestaw ćwiczeń porannych nr 15
– „Marsz po obwodzie koła” – dzieci maszerują jedno za drugim.
– „Posąg” – bieg, podskoki, marsz w rytmie wystukiwanym przez Rodzica na instrumencie. W przerwie dzieci zatrzymują się tworząc figurkę.
– „Zające” – dzieci stoją w rozkroku (nogi wyprostowane), przesuwają złożoną gazetę między stopami w tył i w przód. Po kilku ruchach przeskakują bokiem przez gazetę w lewo, w prawo.
– „Skoki kangura” – dzieci przyjmują poprawną postawę wyjściową (sylwetka wyprostowana, łopatki ściągnięte), trzymają między kolanami gazetę złożoną na pół. Przesuwają się podskokami po obwodzie koła.
– „Taniec z parasolem” – dzieci unoszą gazety nad głowę – naśladują taniec z parasolem.
– „Wachlarze” – dzieci oburącz trzymają gazetę przed sobą i „wachlują nią”.
– „Rzut do celu” – dzieci zwijają gazetę w rolkę, próbują trafić nią do kosza.
– „Marsz po obwodzie koła” – dzieci maszerują jedno za drugim, wkładają po kolei gazety do kosza.
II. „Pomagamy pani” – słuchanie opowiadania Iwony Salach.
– W przedszkolu jest wiele do zrobienia – powiedziała pani i rozejrzała się po sali. – Będę musiała umyć klocki – dodała. – A czy ja mogę pomóc? – zapytał Piotruś. – Potrafisz? – pani uśmiechnęła się. – Nie wiem… – odpowiedział chłopiec. Widząc jego smutną minę, pani powiedziała: – Oczywiście. Możesz mi pomóc, w ten sposób szybciej skończę pracę. Piotruś był bardzo zadowolony, że może pomóc pani Hani. – I ja…, i ja… – zawołało jeszcze kilkoro dzieci. – Dobrze – uradowała się pani. – Wy umyjecie klocki, a ja przebiorę lalki w cieplejsze ubranka. – Ja tak lubię ubierać lalki! – zawołała Basia. – Mogę ci pomóc – dodała Ania. – Dobrze – powiedziała pani – Przygotuję ubranka i możecie zabrać się do pracy. A ja pozdejmuję klocki z półek i zetrę kurze. Pani Hania nie zdążyła podejść do półek, gdy odezwał się Kubuś: – W domu moja mama zdejmuje zabawki, a ja wycieram kurze. – Chcesz mi pomóc? – zapytała pani. – Bardzo – odpowiedział dumnie chłopiec. – Oto twoja ściereczka – i pani podeszła do półek. Wszyscy zabrali się raźno do pracy. Po pewnym czasie w sali zapanował porządek: klocki były czyste, lalki ciepło ubrane, a kurze z półek za sprawą Kubusiowej ściereczki – zniknęły Pani uśmiechnęła się do dzieci: – Bardzo mi dzisiaj pomogliście, bez was sprzątałabym o wiele dłużej. Powiem waszym rodzicom, jakich mam dzielnych pomocników. Dzieci były zadowolone i bardzo dumne z pochwały.
Rozmowa na temat opowiadania. R. zadaje pytania: Co chciała zrobić pani? Kto jej w tym pomagał? Co robiły dzieci? Dlaczego robimy świąteczne porządki?
„Wielkanocne porządki” – zabawa dydaktyczna. R. zadaje pytania: Jak wyglądają wiosenne porządki w waszych domach? Jak dzieci mogą pomóc rodzicom w takich porządkach? N. ma przygotowane pary obrazków przeciwstawnych przedstawiających porządek i bałagan w pokoju, czyste i brudne szyby, bałagan i porządek przed domem. R. zadaje dzieciom pytania: Gdzie lepiej byście się czuli? Dlaczego życie w bałaganie jest trudne?
• „Dokończ zdanie” – zabawa słuchowa. R. mówi zdanie, a dzieci je kończą: Po zielonej łące kicają… (zające) W kurniku kaczątka i małe… (pisklątka) Wielkanoc to wiosenne święta, o których każde dziecko… (pamięta) Każdy na wielkanocną babkę się skusi, bo to wypieki mojej… (mamusi) W koszyczku schowany baranek… (wełniany) Z koszyczkiem idziemy, święcić go… (będziemy)
III. „Wielkanocne kartki” – zabawa plastyczna, rodzic przygotowuje kolorowe kartki A4 złożone na pół, kolorowy papier, nożyczki, kleje, szablony jajek, ołówki, naklejki z motywami świątecznymi. Zadaniem dzieci jest odrysowanie na kolorowym papierze jajek w różnych rozmiarach, wycięcie ich, ozdobienie i przyklejenie na kartce według własnego pomysłu. Rodzic pomaga dzieciom z napisaniem na środku „ WESOŁYCH ŚWIĄT” . Po wykonaniu kartki proszę o wysłanie zdjęcia na mój adres mailowy do 02.04. (piątek) sromekania@gmail.com
ŚRODA
„Wesoła gimnastyka” – ćwiczenia poranne, rozgrzewka. Dziecko wykonuje ćwiczenia zgodnie z tekstem piosenki.
Maszerować zaczynamy; raz, dwa, raz i dwa. Wszystkim w koło pomachamy; raz, dwa, raz i dwa. Teraz wyprost i czekamy; raz, dwa, raz i dwa. Obie ręce rozluźniamy; raz, dwa, raz i dwa. Luźne ręce lewe, luźne ręce prawe, obrót wkoło i od nowa zaczniemy zabawę.
Skłon głęboki wykonamy; raz, dwa, raz i dwa, lekko kostek dotykamy; raz, dwa, raz i dwa. Teraz wyprost i czekamy; raz, dwa, raz i dwa. Znowu kostek dotykamy; raz, dwa, raz i dwa. Luźne nogi lewe, luźne nogi prawe, zaklaszczemy i od nowa zaczniemy zabawę.
Teraz wszyscy usiądziemy; raz, dwa, raz i dwa, równo w dłonie zaklaszczemy; raz, dwa, raz i dwa, W górze teraz klaszczą ręce; raz, dwa, raz i dwa, dosyć ni klaszczemy więcej; raz, dwa, raz i dwa. Luźne nasze palce luźne nasze dłonie, pamiętajmy dnia każdego trzeba zadbać o nie.
Praca w książce cz.3, str. 44 – rozwijanie percepcji wzrokowej, ćwiczenia grafomotoryczne. Dziecko znajduje 10 różnic między obrazkami i otaczają je pętlami na górnym obrazku.
Śmigus-dyngus – piosenka
W Poniedziałek Wielkanocny poganiał wiatr chmurki,
By zrosiły ciepłym deszczem Zajączka i kurki.
W trawie schował się zajączek, a kurki w kurniku.
Czy to deszcz, czy śmigus-dyngus, Wietrzyku psotniku?
Ref.: Śmigus-dyngus to zabawa.
Śmigus z lewa, dyngus z prawa.
Chociaż w butach chlupie woda, chować się po kątach szkoda.
Chociaż w butach chlupie woda, chować się po kątach szkoda.
Wiadro z wodą wziął zajączek, a kurki – dzbanuszek.
Chlust na wietrzyk, a on woła: – Już myć się nie muszę.
Przez okienko widział wszystko cukrowy baranek:
– Oj, nie będę dynguśnikiem, bo w domu zostanę!
Ref.: Śmigus-dyngus…
Aktywne słuchanie piosenki – podczas słuchania dzieci siedzą wygodnie, słuchają piosenki i wykonują dowolne ruchy górną częścią tułowia, rękami, głową.
– Rozmowa na temat treści piosenki – dziecko stara się opowiedzieć o czym była piosenka.
„Wiosenny bukiet – dekoracja stołu wielkanocnego”
– zabawa plastyczna rodzic przygotowuje dla dziecka kolorowe kartki, rolkę po papierze toaletowym, klej, nożyczki, mazaki. Z papierowej rolki dzieci odcinają pasek o szerokości ok. 3–4 cm. Zieloną kartkę składają na pół i odcinają pasek na tyle długi, aby owinąć nim rolkę. Nacinają zieloną kartkę od strony zgięcia i przyklejają dookoła rolki. Z kolorowych kartek wycinają kwiatki i przyklejają na zielonych paskach w dowolnych miejscach, tworząc kompozycję
CZWARTEK
Zestaw ćwiczeń porannych nr 15 – „Marsz po obwodzie koła” – dziecko maszeruje dookoła dywanu. – „Posąg” – bieg, podskoki, marsz w rytmie wystukiwanym przez Rodzica na instrumencie. W przerwie dzieci zatrzymują się tworząc figurkę. – „Zające” – dzieci stoją w rozkroku (nogi wyprostowane), przesuwają złożoną gazetę między stopami w tył i w przód. Po kilku ruchach przeskakują bokiem przez gazetę w lewo, w prawo. – „Skoki kangura” – dzieci przyjmują poprawną postawę wyjściową (sylwetka wyprostowana, łopatki ściągnięte), trzymają między kolanami gazetę złożoną na pół. Przesuwają się podskokami po obwodzie koła. – „Taniec z parasolem” – dzieci unoszą gazety nad głowę – naśladują taniec z parasolem. – „Wachlarze” – dzieci oburącz trzymają gazetę przed sobą i „wachlują nią”. – „Rzut do celu” – dzieci zwijają gazetę w rolkę, próbują trafić nią do kosza. – „Marsz po obwodzie koła” – dzieci maszerują jedno za drugim, wkładają po kolei gazety do kosza.
„Wielkanocne zwierzątka” – rozwiązywanie zagadek, rodzic podaje opis zwierząt kojarzonych z Wielkanocą (kurczaczek, zajączek, baranek) oraz kilku, które nie są związane z Wielkanocą. Dzieci na podstawie opisu odgadują, o jakie zwierzę chodzi, a następnie określają, czy to zwierzę jest symbolem Wielkanocy, czy nie.
„Wielkanocne zwierzęta” – zabawa dydaktyczna, układanie puzzli. Rodzic ma przygotowane obrazki przedstawiające zajączka, kurczaka, baranka. Wszystkie te obrazki tnie przynajmniej na 8 części. Dziecko musi odszukać części, następnie układa obrazek z części i przykleja go do kartki.
„Wielkanocne zwierzaki – figuraki” – zabawa dydaktyczna. Dzieci mają do dyspozycji figury geometryczne (płaskie, podstawowe z wyprawki). Każdy ma za zadanie ułożyć z nich zwierzątko lub koszyczek wielkanocny. Po wykonaniu zadania rodzic zadaje pytania: Ile wykorzystałeś kół (trójkątów, kwadratów, prostokątów)?
„Matematyczne zagadki – W kurniku” – W kurniku mieszka 6 kur i 1 kogut. Ile ptaków mieszka w kurniku? – W kurniku po prawej stronie są 4 grzędy, a po lewej stronie są 3. Ile grzęd jest w kurniku? – Kwoka ma 3 kurczątka żółte i 5 kurczątek białych. Ile razem kwoka ma piskląt? – W kurniku było 9 kur. Nagle wpadł do kurnika lis i porwał 1 kurę. Ile kur pozostało w środku? – W kurniku było 10 kur. Nagle wpadł do kurnika lis. 3 kury wybiegły z kurnika. Ile kur pozostało w środku?
Praca w książce cz.3 str.43 – przeliczanie figur geometrycznych, odzwierciedlanie liczby za pomocą symboli. Dzieci rysują zajączki wielkanocne po śladzie. Wysłuchują pytań. Kolorują na dole tyle zajączków, ile jest wskazanych figur.
PIĄTEK
„Wesoła gimnastyka” – ćwiczenia poranne, rozgrzewka. Dziecko wykonuje ćwiczenia zgodnie z tekstem piosenki . ( tekst piosenki – środa).
„Wielkanocny mazurek” – pieczemy ciasto. Rodzic przygotowuje produkty i narzędzia kuchenne, potrzebne do upieczenia ciasta. Dzieci, pamiętają o umyciu rąk przed pracą w kuchni. Dziecko razem z rodzicem przygotowują ciasto zgodnie z poniższym przepisem:
Kruche ciasto na mazurek: – 300 g mąki, – kostka masła, – 100 g cukru pudru, – 2 żółtka, – 2 łyżki śmietany
Dziecko wspólnie z rodzicem siekają na stolnicy mąkę z masłem i cukrem. Następnie dodają żółtka i śmietanę i całość ugniatają. Ugniecione ciasto schładzają w lodówce przez godzinę. Po wyjęciu ciasta układają je w dużej formie tak, żeby miało niewielkie brzegi (zapobiegną wypłynięciu masy kajmakowej lub marmolady). Nakłuwają ciasto widelcem, a następnie z pomocą rodzica pieką 12–20 minut w 200°C. Wystudzone ciasto polewają gotową masą kajmakową z puszki lub smarują marmoladą. „Ozdabiamy mazurek – rytmiczne powtarzanki” – dekorowanie ciasta. Dzieci przy użyciu kolorowych cukierków typu „lentilki” układają na cieście wzory. Pamiętają, że mają to być rytmiczne wzory. SMACZNEGO!
Praca w książce cz.3 str. 46 – rozwijanie percepcji wzrokowej i umiejętności językowych. Dziecko skreśla produkty, z których nie zostały zrobione potrawy. Dzielą nazwy potraw na sylaby i kolorują właściwą liczbę kwadratów. Znajdują i podają po jednym przykładzie rymów do podanych nazw.
„Wielkanocne potrawy” – zabawa dydaktyczna.
Dziecko otwiera książkę na str. 47 – rozwijanie percepcji wzrokowej, opowiadanie treści obrazka. Dzieci uzupełniają obrazki nalepkami. Mówią, jakie produkty można włożyć do święconki. Następnie kolorują pola zgodnie z kodem. przygotowuje obrazki przedstawiające żurek w wazie, białą kiełbasę, babkę wielkanocną, mazurek, paschę, jajka w majonezie, sałatkę i inne.
„Kroimy wyrazy” – zabawa dydaktyczna. Rodzic podaje wyrazy związane ze Świętami Wielkanocnymi: Wielkanoc, święta, jajko, pisanki, palma, życzenia, kurczaczek, zajączek, baranek oraz te przedstawione we wcześniejszej zabawie na obrazkach. Zadaniem dzieci jest powiedzieć, ile sylab mają te wyrazy oraz jaką głoską rozpoczyna się każdy wyraz.
Dzieci wykonały na tę uroczystość kotyliony w kształcie kwiatka w barwach ojczystych . Biedronki uroczystość rozpoczęły od odśpiewania hymnu Polski „Mazurka Dąbrowskiego”. Wszystkie dzieci recytowały wiersz „Katechizm polskiego dziecka”; nie zabrakło piosenki „ Jestem Polką i Polakiem”. Biedronki brały udział w quizie wiedzy „Polska moja ojczyzna”, dzieci utrwaliły wiadomości na temat symboli narodowych, zabytków charakterystycznych dla wybranych miast. Na koniec wszystkie dzieci z biało – czerwonymi flagami zrobiły przemarsz po głównym holu szkoły.
Przedszkolaki od najmłodszych lat uczą się patriotyzmu, kształtują pozytywne postawy i uczucia patriotyczne.
„Krótkie nóżki, długi ryjek ostre kolce ciało kryje. A cóż to za groźny zwierz ? To jeż malutki jeż”
12 listopada obchodziliśmy „Dzień Jeża” w naszym przedszkolu – specjalnie dla niego dzieci w parku przygotowały ciepłą i przytulną kołderkę z liści.
Drodzy Rodzice!
Uległy zmianie godziny zajęć języka angielskiego i religii.
Jest to spowodowane realizacją nauczania zdalnego przez nauczycieli uczących danych przedmiotów. Jednocześnie przypominamy, że nauczyciele wychowania przedszkolnego realizują
podstawę programową od godziny
8 do 13.
W tych godzinach powinny przebywać dzieci w placówce.
RELIGIA odbywa się
w poniedziałek 8.00 – 8.30
oraz środy 10.00 – 10.30
JĘZYK ANGIELSKI odbywa się
we wtorek od godziny 8.30 – 9.00
oraz piątek 8.00 – 8.30
Marchewkowy Dzień w Przedszkolu.
Jesienne prace plastyczne naszych BIEDRONEK
Międzynarodowy Dzień Muzyki
W poniedziałek 21 września obchodziliśmy Ogólnopolski Dzień Przedszkolaka. Na dzieci z naszej grupy Biedronki czekało wiele atrakcji i niespodzianek.
W dniu 18 września nasze przedszkolaki odwiedził dzielnicowy pan Piotr Radzik przybliżył dzieciom tematykę bezpieczeństwa, bezpiecznej drogi do przedszkola oraz utrwalił numery alarmowe. Na zakończenie Biedronki otrzymały odblaski.
„Planeta dzieci” Pięciolatek. Miesięczny plan pracy – wrzesień 2020
Cele ogólne:
wprowadzenie pojęć: koleżeńskość, bezpieczeństwo;
zapoznanie dzieci z salą i przedszkolem;
poznawanie, rozumienie i przestrzeganie zasad i norm społecznych obowiązujących w grupie – stosowanie zwrotów grzecznościowych, rozwiązywanie konfliktów, właściwe zachowanie się w trudnych sytuacjach, kulturalne mówienie o swoich potrzebach; spokojne oczekiwanie na swoją kolej; podejmowanie trudnych decyzji służących dobru, przeciwstawianie się złu;
nawiązywanie właściwych relacji rówieśniczych w zabawie i sytuacjach codziennych – przezwyciężanie nieśmiałości, rozwijanie asertywności;
poznawanie i organizowanie kącików tematycznych; rozwijanie umiejętności opisywania i charakteryzowania kącików tematycznych poprzez wypowiedzi i klasyfikowanie przedmiotów; rozbudzanie zainteresowań i ciekawości poznawczej; przestrzeganie zasad zgodnej zabawy i prawa do korzystania z kącików przez kolegów i koleżanki;
poznawanie zawodów służących bezpieczeństwu całego społeczeństwa – policjant, ratownik, strażak;
kształtowanie orientacji w schemacie ciała w odniesieniu do siebie i innych osób;
posługiwanie się pojęciami określającymi kierunki i relacje w przestrzeni, kierunki wyznaczane od osi ciała – prawa, lewa, w prawo w lewo, nad, pod przed, za, między;
rozwijanie percepcji wzrokowej poprzez porównywanie, różnicowanie i zapamiętywanie kształtów figur geometrycznych, liter i wyrazów (czytanie globalne);
rozwijanie percepcji słuchowej poprzez zabawy z wykorzystaniem zagadek słuchowych (rozpoznawanie i różnicowanie dźwięków, wysłuchiwanie słowa w słowie); odpowiadanie na pytania dotyczące wysłuchanych tekstów literackich; dokonywanie analizy i syntezy zdania i wyrazu (analiza i synteza głoskowa i sylabowa), różnicowanie głosek o, a; wyróżnianie wskazanej głoski w zależności od miejsca w wyrazie;
rozwijanie pamięci słuchowej poprzez naukę piosenki Planeta dzieci, tekstów powitanek i krótkich rymowanek;
rozwijanie umiejętności dostrzegania niebezpieczeństw wynikających z kontaktów z nieznajomym; kształtowanie postaw asertywnych w kontaktach z nieznajomymi; poznawanie sytuacji zagrażających zdrowiu i życiu ludzi;
poznanie numerów alarmowych (112, 999, 998, 997); kształtowanie umiejętności przeprowadzenia rozmowy w celu wezwania pomocy;
Codzienne aktywności:
zabawy dowolne w kącikach tematycznych według zainteresowań i inwencji dzieci przy niewielkim wsparciu N. poznawanie otoczenia, zachęcanie do różnej aktywności;
stwarzanie atmosfery życzliwości i akceptacji poprzez powitanki, np. Do przedszkola lub Wesoła gimnastyka
kształtowanie codziennych nawyków higienicznych – samodzielne korzystanie z toalety, mycie rąk po skorzystaniu z toalety, po zabawie i przed posiłkiem;
wdrażanie do samodzielności poprzez przygotowanie stolików do posiłków, zajęć, sprzątanie po posiłkach, zabawie, zajęciach, samodzielne ubieranie się i rozbieranie podczas wyjść poza budynek, wybieranie potrzebnych narzędzi i materiałów do zabaw;
zestaw ćwiczeń porannych nr 1, 2;
zestaw ćwiczeń gimnastycznych nr 1, 2;
pobyt na świeżym powietrzu – spacer w okolicy przedszkola;
zabawy ruchowe w ogrodzie przedszkolnym.
WRZESIEŃ 01.09.2020r. – 30.09.2020r.
Temat tygodnia: W przedszkolu
1. Poznajmy się.
2. Wspomnienia z wakacji.
3. Kodeks przedszkolaka.
4. Znamy magiczne słowa.
Temat tygodnia: Nasze Przedszkole
1. Kąciki w naszej sali.
2. Wokół przedszkola.
3. Pracownicy naszego przedszkola.
4. W przedszkolnej kuchni.
5. Portret naszej grupy.
Temat tygodnia: Jestem bezpieczny
1. Nasza droga do przedszkola.
2. Na ulicy.
3. Zasady ruchu drogowego.
4. Praca policjanta.
5. Znaki drogowe.
Temat tygodnia: Pomocna dłoń
1. Uwaga! Nieznajomy.
2. Zagrożenia.
3. Jak wezwać pomoc.
4. Na ratunek.
5. Jesteśmy bezpieczni.
Copyright 2020 by Szkoła Podstawowa Nr 8 Gliwice Projekt i wykonanie Linx