Tematyka miesiąca 4 latka

Planeta dzieci. Czterolatek. Miesięczny plan pracy – styczeń



Bloki tematyczne:
1. Młodsi i starsi.
2. Sport to zdrowie.


Ogólne cele wychowawczo-dydaktyczne:
poznanie, na podstawie wiersza, czym jest szacunek,
rozwijanie ekspresji słownej i wrażliwości na potrzeby innych,
nauka wyrażania szacunku do drugiego człowieka i szanowania odmienności,
rozwijanie umiejętności słuchania ze zrozumieniem,
poznanie poszczególnych etapów życia człowieka,
rozwijanie umiejętności rozpoznawania i nazywania różnic w wyglądzie osób w różnym wieku,
rozwijanie wrażliwości muzycznej i aktywnego słuchania muzyki,
rozwijanie sprawności fizycznej,
rozwijanie empatii w stosunku do wszystkich ludzi niezależnie od ich wieku,
poznanie cech pór roku i zjawiska ich rytmiczności,
poszerzanie doświadczeń plastycznych,
zachęcanie do zgodnej współpracy,
poznanie wartości „szacunek” na podstawie przykładów,
kształtowanie umiejętności wypowiadania się na określony temat,
uwrażliwienie na potrzeby ludzi starszych,
rozwijanie mowy komunikatywnej,
rozwijanie koordynacji ruchowo-słuchowo-wzrokowej,
rozwijanie umiejętności sprawdzania liczebności zbiorów poprzez łączenie ich elementów w pary,
rozwijanie słuchu muzycznego i umiejętności wokalnych,rozwijanie umiejętności porównywania wyglądu różnych przedmiotów,
zachęcanie do samodzielnego i starannego wykonania upominku dla babci,
poszerzanie wiadomości na temat zdrowia jako wartości,
zachęcanie do częstego pobytu na świeżym powietrzu i zabaw na śniegu,
rozwijanie umiejętności planowania działań podczas wykonywania pracy plastycznej,
rozwijanie pamięci słuchowej i wzrokowej,
uwrażliwienie na konieczność dbania o higienę osobistą,

Zadania do codziennej realizacji:
zabawy dowolne w kącikach zainteresowań – zachęcanie dzieci do wspólnej, kulturalnej zabawy, przypominanie o konieczności posprzątania po zakończeniu zabawy,
zabawy z powitankami – wytwarzanie miłej i życzliwej atmosfery w grupie,
zestaw ćwiczeń porannych w pierwszej części dnia,
zabiegi higieniczne po zabawie i przed posiłkami – wdrażanie do dbałości o higienę, zdrowie, nabywanie sprawności w czynnościach samoobsługowych,
słuchanie tekstów czytanych przez N.,
zabawy w ogrodzie przedszkolnym lub spacer – bezpieczne korzystanie ze sprzętu, zachęcanie do wspólnych zabaw tematycznych i ruchowych, obserwacje przyrodnicze,
zajęcia wyrównawcze i rozwijające – zabawy ćwiczące sprawność ruchową, koordynację ruchowo-wzrokową, umiejętności grafomotoryczne, manualne, słowne, językowe, słuchowe, matematyczne, rytmiczne, plastyczne lub wzbogacające wiedzę ogólną.

W każdy poniedziałek – zajęcia wprowadzające i utrwalające wartość (szacunek, zdrowie)..
W każdy czwartek – zestaw ćwiczeń gimnastycznych.


 

Planeta dzieci. Czterolatek. Miesięczny plan pracy – grudzień

Bloki tematyczne:
1. Nadchodzi zima.
2. Coraz zimniej.
3. Świąteczne przygotowania.
4. Wesołych świąt.

Ogólne cele wychowawczo-dydaktyczne:
• poznanie nowej wartości „cierpliwość”,
• rozpoznanie i nazwanie sytuacji, w których trzeba być cierpliwym,
• wdrażanie do cierpliwego czekania na swoją kolej podczas zabaw, poznawanie sytuacji, w których wymagana jest cierpliwość,
• kształtowanie pozytywnych cech charakteru,
• rozwijanie umiejętności komunikacyjnych, zachęcanie do kulturalnego wypowiadania się – nieprzerywania wypowiedzi kolegom/koleżankom,
• poznanie zjawisk zwiastujących nadejście zimy,
• doskonalenie koordynacji wzrokowo-słuchowo-ruchowej,
• rozwijanie umiejętności uważnego słuchania ze zrozumieniem,
• poznanie wyglądu różnych płatków śniegowych,
• kształtowanie umiejętności spostrzegania,
• poznanie sposobów ochrony przed zimnem, wzbogacanie słownictwa związanego z częściami odzieży,
• rozwijanie słuchu fonetycznego,
• zachęcanie do dbania o własne zdrowie poprzez pamiętanie o odpowiednim ubiorze,
• kształtowanie umiejętności wypowiadania się na określony temat,
• rozwijanie cierpliwości,
• poznawanie ptaków pozostających w naszym kraju na zimę,
• wzbogacanie słownika czynnego,
• zachęcanie do wypowiadania się na forum grupy,
• kształtowanie postawy aktywnego poszukiwania wiedzy,
• rozwijanie logicznego myślenia i umiejętności klasyfikowania
• rozwijanie tężyzny fizycznej,
• wzmacnianie poczucia własnej wartości,
• poznanie pojęcia „dobroczynność” na podstawie różnych przykładów,
• rozwijanie mowy komunikatywnej i myślenia przyczynowo-skutkowego,
• wzbogacanie wiedzy na temat czynności związanych z przygotowaniami do świąt Bożego Narodzenia,
• rozwijanie koordynacji słuchowo-ruchowej,
• budowanie wiary we własne siły poprzez aktywny udział w zajęciach,
• wzbogacanie wiedzy przyrodniczej,
• poznanie świątecznych piosenek z repertuaru dziecięcego,
• rozwijanie motoryki małej i precyzyjnych ruchów rąk,
• kształtowanie postawy życzliwości,
• poznawanie tradycji związanych ze świętami Bożego Narodzenia,
• poznanie sposobu mierzenia różnych przedmiotów,

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Planeta dzieci. Czterolatek. Miesięczny plan pracy – listopad

Bloki tematyczne:
1.Nasza mała ojczyna
2. Mój dom – Polska
3. Moje hobby
4. Ulubione zajęcia

Ogólne cele wychowawczo-dydaktyczne:
• poznanie pojęcia „wolność”;
• doskonalenie umiejętności wypowiadania się na zadany temat,
• budowanie poczucia tożsamości narodowej,
• poszerzanie doświadczeń językowych,
• wyrabianie koordynacji wzrokowo-ruchowej,
• ćwiczenie pamięci,
• uświadomienie niebezpieczeństwa związanego z oddaleniem się od osoby dorosłej w mieście,
• poznanie określeń opisujących wysokość różnych budynków i przedmiotów, posługiwanie się określeniami „wysoki – niski”,
• rozwijanie umiejętności matematycznych,
• wdrażanie do spokojnego czekania na swoją kolej podczas zabawy i wykonywanego zadania,
• poznanie dźwięków o różnej wysokości,
• rozwijanie wrażliwości muzycznej,
• doskonalenie sprawności fizycznej,
• wdrażanie do utrzymania ładu i porządku w sali przed zabawą, po zabawie i w jej trakcie,
• zapoznanie z wybranymi urządzeniami elektrycznymi,
• rozwijanie zdolności manualnych,
• rozwijanie pamięci wzrokowej,
• nauka racjonalnego gospodarowania klejem podczas wykonywania pracy plastycznej,
• rozwijanie logicznego myślenia,
• wdrażanie do bezpiecznego korzystania z urządzeń elektrycznych znajdujących się w domu i przedszkolu,
• usystematyzowanie wiadomości na temat pojęcia „wolność”,
• rozwijanie umiejętności komunikacyjnych,
• uwrażliwienie na potrzeby innych,
• poznanie nazwy stolicy Polski i jej symbolu,
• wyrabianie koordynacji wzrokowo-słuchowo-ruchowej,
• poznanie różnych krajobrazów występujących w Polsce,
• rozbudzanie zainteresowania pięknem przyrody,
• poznawanie polskich symboli narodowych (godło, flaga, hymn),
• rozwijanie ekspresji muzycznej i poczucia rytmu,
• doskonalenie umiejętności działania według instrukcji słownej,
• zachęcanie do samodzielnego wykonywania pracy plastycznej,
• rozwijanie cierpliwości i koncentracji na wykonywanym zadaniu,
• poznanie wartości „kreatywności”,
• rozwijanie wyobraźni,
• poszerzanie wiedzy na temat zwierząt domowych,
• rozwijanie pamięci słuchowej,
• poznanie psich zachowań i nawyków oraz sposobów właściwej opieki nad psem,
• rozwijanie umiejętności liczenia w zakresie 1–4,
• budzenie odpowiedzialności za posiadane w domu zwierzę,
• poznanie wybranych wiadomości na temat kotów,
• rozwijanie umiejętności słuchania ze zrozumieniem podczas wykonywania pracy plastycznej,
• zachęcanie do pomagania sobie nawzajem podczas wykonywania zadań,
• kształtowanie twórczej, aktywnej postawy,
• rozwijanie motoryki małej,
• poznanie cech wiatru,
• rozwijanie spostrzegawczości wzrokowej i słuchowej,
• rozwijanie umiejętności budowania wypowiedzi,
• tworzenie warunków do zdobywania nowych doświadczeń językowych,
• zapoznanie z pojęciem „rytmu” w matematyce,
• poznanie różnych rodzajów deszczu i sposobów jego naśladowania,
• zachęcanie do dokładnego wykonywania wszystkich ćwiczeń i zadań,
• poznanie wyglądu i brzmienia wybranych instrumentów muzycznych,
Zadania do codziennej realizacji:
• zabawy dowolne w kącikach zainteresowań – zachęcanie dzieci do wspólnej, kulturalnej zabawy, przypominanie o konieczności posprzątania po zakończeniu zabawy,
• zabawy z powitankami – wytwarzanie miłej i życzliwej atmosfery w grupie,
• zestaw ćwiczeń porannych w pierwszej części dnia,
• zabiegi higieniczne po zabawie i przed posiłkami – wdrażanie do dbałości o higienę, zdrowie, nabywanie sprawności w czynnościach samoobsługowych,
• słuchanie tekstów czytanych przez N.,
• zabawy w ogrodzie przedszkolnym– bezpieczne korzystanie ze sprzętu, zachęcanie do wspólnych zabaw tematycznych i ruchowych, obserwacje przyrodnicze,
• zajęcia wyrównawcze i rozwijające – zabawy ćwiczące sprawność ruchową, koordynację ruchowo-wzrokową, umiejętności grafomotoryczne, manualne, słowne, językowe, słuchowe, matematyczne, rytmiczne, plastyczne lub wzbogacające wiedzę ogólną.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

„Płyną chmurki” – piosenka

1. Płyną chmurki, płyną mgiełki
Deszcz rozsypał swe perełki,
Cały świat w deszczu pływa,
Jesień, jesień prawdziwa.
2. Płyną chmurki, chłód na dworze
Czas parasol już otworzyć,
Cały świat w deszczu pływa,
Jesień, jesień prawdziwa.

 

 

 

„Parasole” H.Bechlerowa – wiersz

Na ulicy pod drzewami parasole dwa
Pod tym dużym idzie mama, pod tym małym ja.
Idę z mamą. Idę, słucham, mama słucha też.
Jak z drzewami o czymś szepcze rozgadany deszcz.
Szepcze cicho, to znów głośniej, w rynnie dzwoni,
gra i wesoło stuka, puka w parasole dwa.

 

 

 

„Spacer po dywanie” – piosenka

1. Kiedy niebo płacze
idziemy na spacer
dookoła stołu
z piosenką wesołą.
Ref:. Idą parami lalki z misiami
Depczą dywan, depczą dywan
z frędzelkami.
Idą parami lalki z misiami
a gumowe piłki dwie
po podłodze toczą się.

2. Gdy za oknem dmucha
nikt wiatru nie słucha,
chodzi dookoła wycieczka wesoła

Planeta dzieci. Czterolatek.
Miesięczny plan pracy – październik

Bloki tematyczne:
1. Idzie jesień przez świat.
2. Jesienna przyroda.
3. Koszyk Pani Jesieni.
4. Skarby jesieni.

 Ogólne cele wychowawczo-dydaktyczne:

• poznanie wartości „pracowitości”,
• rozwijanie funkcji komunikatywnej języka,
• zachęcanie do zgodnej współpracy podczas układania puzzli i różnych zabaw,
• zapoznanie z cechami jesiennego krajobrazu i z darami jesieni,
• poszerzanie doświadczeń językowych,
• ćwiczenie pamięci,
• uwrażliwianie na piękno jesiennej przyrody,
• poznanie wyglądu jesiennych liści i owoców wybranych drzew: dębu, klonu, kasztanowca,
• rozwijanie kompetencji matematycznych,
• doskonalenie umiejętności liczenia w zakresie 1–3,
• prowadzenie obserwacji, wyciąganie wniosków z doświadczeń,
• przestrzeganie zawartych umów dotyczących bezpiecznego poruszania się podczas jesiennego spaceru,
• kształtowanie poczucia rytmu,
• doskonalenie sprawności fizycznej,
• wdrażanie do zgodnego współdziałania podczas ćwiczeń i zabaw,
• poznanie nazw i wyglądu niektórych grzybów,
• rozwijanie wyobraźni i zdolności manualnych,
• motywowanie do samodzielnego wykonania pracy,
• poszerzanie wiedzy na temat wartości jaką jest pracowitość,
• rozwijanie umiejętności słuchania ze zrozumieniem,
• rozwijanie umiejętności komunikacyjnych,
• rozwijanie pozytywnych cech charakteru (pracowitości),
• wyrabianie koordynacji wzrokowo-słuchowo-ruchowej,
• motywowanie do czynnego udziału w zajęciach (rozmowach, zabawach),
• poznawanie zwyczajów zwierząt przygotowujących się do zimy,
• rozwijanie kompetencji matematycznych w zakresie klasyfikowania i przeliczania przedmiotów,
• poszerzanie doświadczeń językowych w zakresie posługiwania się językiem angielskim,
• poznawanie wybranych piosenek z repertuaru dziecięcego,
• rozwijanie ekspresji, wrażliwości i pamięci muzycznej,
• rozwijanie umiejętności logicznego myślenia,
• wzbogacanie doświadczeń sensorycznych,
• motywowanie do zdobywania samodzielnych doświadczeń,
• odkrywanie własnych możliwości twórczych,
• poszerzanie doświadczeń plastycznych,
• rozwijanie motoryki małej i precyzyjnych ruchów rąk,
• poznanie nowej wartości „uprzejmości”,
• doskonalenie umiejętności wypowiadania się na zadany temat,
• zachęcanie do bycia uprzejmym we wzajemnych relacjach,
• poznanie wybranych owoców rosnących w sadzie,
• rozwijanie kompetencji językowych w zakresie posługiwania się językiem angielskim,
• wdrażanie do dbania o porządek w najbliższym otoczeniu,
• poznanie nazw wybranych drzew owocowych (jabłoń, grusza, śliwa),
• wdrażanie do zgodnej współpracy,
• poznanie możliwości własnego aparatu głosowego,
• kształtowanie poczucia rytmu,
• wyrabianie pamięci i słuchu muzycznego,
• poznanie sposobu przygotowywania niektórych przetworów owocowych,
• poszerzanie doświadczeń kulinarnych,
• zachęcanie do zdrowego odżywiania się i częstszego spożywania owoców i warzyw,
• poszerzanie wiadomości na temat uprzejmości,
• rozwijanie pozytywnych cech charakteru (uprzejmość),
• poznanie warzyw rosnących w warzywniaku jesienią,
• rozwijanie poczucia jedności,
• budowanie atmosfery życzliwości i otwartości,
• poszerzenie wiadomości na temat warzyw i sposobu ich uprawy,
• rozwijanie myślenia przyczynowo- skutkowego,
• uwrażliwienie na bogactwo otaczającego nas świata roślin,
• poznawanie właściwości wybranego warzywa (ogórek kiszony),
• kształtowanie umiejętności radzenia sobie w sytuacji stresowej,
• poznanie budowy grzechotki i sposobu jej wykonania.

Zadania do codziennej realizacji:
• zabawy dowolne w kącikach zainteresowań – zachęcanie dzieci do wspólnej, kulturalnej zabawy, przypominanie o konieczności posprzątania po zakończeniu zabawy,
• zabawy z powitankami – wytwarzanie miłej i życzliwej atmosfery w grupie,
• zestaw ćwiczeń porannych w pierwszej części dnia,
• zabiegi higieniczne po zabawie i przed posiłkami – wdrażanie do dbałości o higienę, zdrowie, nabywanie sprawności w czynnościach samoobsługowych,
• słuchanie tekstów czytanych przez N.,
• zabawy w ogrodzie przedszkolnym lub spacer – bezpieczne korzystanie ze sprzętu, zachęcanie do wspólnych zabaw tematycznych i ruchowych, obserwacje przyrodnicze,
• zajęcia wyrównawcze i rozwijające – zabawy ćwiczące sprawność ruchową, koordynację ruchowo-wzrokową, umiejętności grafomotoryczne, manualne, słowne, językowe, słuchowe, matematyczne, rytmiczne, plastyczne lub wzbogacające wiedzę ogólną

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Piosenka „Toczą się kasztanki trzy.”

Toczą się kasztanki trzy, hop, la, la.
Dwa wesołe, jeden zły, hop, la, la.
To dlatego złoszczę się, hop, la, la.
Bo nikt nie chce zabrać mnie, hop, la, la.
Woła Ola, woła Jaś, hop, la, la.
Już kasztanku jesteś nasz, hop, la, la.
Śmieje się kasztanek w głos, hop, la, la.
Z nim kasztanków cały stos, hop, la, la.

 

„JESIEŃ” – wiersz
Odrobina złota i trochę czerwieni,
Żółty i brązowy-kolory jesieni.
Pośród tych kolorów, pośród suchych liści
Szur, szur ,idzie jesień, wiatr w drzewach szeleści.

Deszczu czasem wiele, słońca odrobina,
Kasztany spadają-słota się zaczyna.
We mgle białoszarej , po kałużach sennych,
Chlap, chlap, idzie jesień dzwoni deszcz jesienny.

W kolorowym sadzie jesienna muzyka :
Czas gruszki i jabłka zebrać do koszyka.
Soczyste pachnące w słońcu dojrzewają.
Hop ,hop, idzie jesień, owoce spadają

 

 

 

 

 

 

Skip to content