Tygryskowe zajęcia zdalne…

16.04.2021r. /piatek/ – Malujemy muzykę

1. Zajęcia ruchowe z wykorzystaniem nagrania: MUZYCZNA GIMNASTYKA – ćwiczenia W PODSKOKACH | ODCINEK 1

https://www.youtube.com/watch?v=n7OIPFcyZRU

2.„Kapela” – zabawa naśladowcza.

Dziecko siedzi na dywanie w siadzie skrzyżnym. Naśladuje ruchy Rodzica podczas śpiewu piosenki „Kapela”. Do nauki słów piosenki może dziecku posłużyć nagranie: https://www.youtube.com/watch?v=gMyx_Nglpjw

Pozycja wyjściowa: ręce na kolanach. Podczas zwrotek dziecko rytmicznie klaszcze (na każde słowo przypada jedno klaśnięcie).

Kapela

sł. i muz. Tradycyjne

 

1.Zebrał cudną Jaś kapelę, 

Jakich w świecie jest niewiele.

Są tam skrzypce, są tam basy, 

Cóż to będą za hałasy!

 

Ref.: Dylu, dylu na badylu,                            Naśladuje grę na skrzypcach.

Firli, firli,                              Naśladuje grę na flecie, przebierając palcami.

plum, plum.                             Rozstawionymi palcami uderza w podłogę.

Fiku-miku na patyku,                           Robi młynki palcami wskazującymi.

Tralalala,                                        Styka kolejne palce obu dłoni.

bum, bum, bum!                                           Klaszcze.

 

2.Na skrzypeczkach Jaś wygrywa,

Nowych gości wciąż przybywa.

Na skrzypeczkach i na basach

Przygrywają jak na wczasach.

Ref.: Dylu, dylu…

 

II 1. „Wiosenny krajobraz z brzozami” – zabawa muzyczno-plastyczna.

Dziecko ma rozłożoną na stoliku kartkę, farbę plakatową, ale mocno rozwodnioną, pędzel. Rodzic wyjaśnia: Za chwilę usłyszysz muzykę. Zamień twój pędzel w tancerza, który przy tej muzyce będzie tańczyć, a przy okazji malować linie, wzory i inne esy-floresy. Podczas trwania muzyki nie zmieniasz farby – tancerz nie może przerywać tańca.

Rodzic puszcza utwór muzyki klasycznej ze swoich zbiorów lub z Internetu, np. „Taniec Eleny” M. Lorenca lub„Wiosna” A. Vivaldiego, a dziecko maluje.

Gdy praca schnie, wydziera z białego papieru paski o szerokości 2–3 cm różnej długości i komponuje z nich pień brzozy – czarną kredką rysuje krótkie kreski. Kompozycję nakleja na kolorowy karton. Na koniec pęczkami patyczków do uszu maczanymi w jasnozielonej gęstej farbie plakatowej stempluje delikatnie liście.

2. Ćwiczenia w porównywaniu długości, wskazywanie prostokątów o tej samej długości, kolorowanie – uzupełnianie karty pracy: Liczenie, s.62.

III 1. „Artystyczna woda” – doświadczenie.

Dziecko ma parzystą liczbę szklanek, np. 6, papierowe ręczniki, wodę w dzbanku, farby lub kolorowe tusze, kredki.

Rodzic kieruje polecenia: Do 3 szklanek nalej wodę tak, by sięgała do połowy szklanki. Zaznacz na szklankach poziom wody czarnym markerem. Wodę w każdej szklance zabarw innym kolorem farby. Ustaw szklanki w szeregu tak, by co druga była pusta. Z ręczników zwiń sznurki i połącz nimi szklanki w szeregu. Narysuj na kartce, jak wygląda doświadczenie.

Dziecko rysuje 6 prostokątów, co drugi kolorowy, na górze łączy je liniami. Obserwuje, co się dzieje, a gdy będzie widać zmiany, zaznacza je na swojej karcie obserwacji. Aby uzyskać efekt szybko, szklanki należy zapełnić do 2/3 wysokości. Dziecko odstawia szklanki do kącika i co jakiś czas sprawdza, rysując efekty. Na koniec podsumowuje swoje obserwacje.

szklanki, papierowe ręczniki, woda w dzbanku, farby lub kolorowe tusze, kartki, kredki, marker

15.04.2021r. /czwartek/ – Na koncercie

I 1. Zestaw ćwiczeń porannych nr 15.

– „Rzeźby” – zabawa pobudzająco-hamująca. Dziecko biega po pokoju. Na dowolny sygnał staje bez ruchu w jakiejś wymyślonej pozie, udając rzeźby. Rodzic daje drugi sygnał, a dziecko znowu zaczyna biegać.

– „Miejsce w teatrze” – zabawa orientacyjno-porządkowa. Dziecko maszeruje po pokoju. Na klaśniecie (przez Rodzica) zatrzymuje się i pokazuje taką pozę jaką przedstawia Rodzic. Zabawę należy powtarzać kilka razy.

– „Zegary” – ćwiczenie tułowia i mięśni szyi. Dziecko siedzi w siadzie skrzyżnym, ręce zaplecione na plecach. Rodzic wystukuje bądź klaszcze rytm ćwierćnutowy i ósemkowy. Przy rytmie ćwierćnutowym dziecko naśladuje bicie dużego zegara – ze słowami bim-bom pochylając się mocno do przodu z wyprostowanymi plecami i prostuje się; w rytmie ósemkowym recytuje cyk, cyk cyk, cyk z jednoczesnym przechylaniem głowy raz w lewo, raz w prawo.

– „Malarze” – ćwiczenie ramion. Dziecko naśladuje malowanie dużego obrazu. Rodzic mówi, którą ręką i jakie ruchy ma wykonać, np. malarz gruntuje płótno z dołu do góry, z lewej do prawej, na ukos; teraz maluje duże koła.

– „Marsz” – ćwiczenie uspokajające. Dziecko maszeruje po obwodzie koła przy dowolnej muzyce.

2. „Na koncercie” – zabawy muzyczno-ruchowe.

– „Wycieczka” – zabawa ruchowa. Dziecko porusza się zgodnie ze słyszanym akompaniamentem granym przez Rodzica: marsz, bieg, podskoki; grę można zastąpić muzyką puszczoną np. z Internetu.

– „Próba orkiestry” – zabawa słuchowa.

Rodzic wystukuje rytm rękoma a dziecko go powtarza. Zabawę powtarzamy kilka razy.

3. Kształtowanie codziennych nawyków higienicznych po ćwiczeniach i przed posiłkiem – mycie rąk.

II 1. Wysłuchanie koncertu: Filharmonia DZIECIOM

https://www.youtube.com/watch?v=aS-HPa-AY7E

2. Jak zachowywać się na koncertach? – oglądanie krótkiego filmu edukacyjnego:

https://www.youtube.com/watch?v=JFoJ7aJDJFo

3. Zgadnij, z jakiego instrumentu pochodzi ten dźwięk – zagadki dźwiękowe – cz. I instrumenty muzyczne

https://www.youtube.com/watch?v=FwkAnAZo_zM

4.Uzupełnianie Karty Pracy 4, s.7 – wskazywanie na rysunkach takich samych elementów, ćwiczenia w czytaniu.

5. Praca w kartach pracy: Czytanie i Pisanie s.62– odszukiwanie liter f, F w tekście, łączenie takich samych sylab, czytanie tekstu.

6. Szukanie w otoczeniu elementów, z których dziecko może wydobywać dźwięki przez uderzanie, pocieranie, tupanie, itp.

III 1.Taniec z wykorzystaniem wiosennej grzechotki:

WESOŁA SCENA – Wiosno hej! Zabawa ruchowa Mel.I. Wałaszewska, sł. M. Sarnowska, aranż. W. Jarosiński

https://www.youtube.com/watch?v=sxT4UW_lyAo

Instrukcja do wykonania grzechotki znajduje się w drugiej części filmu.

14.04.2021r. /środa/ – Na wystawie

I 1. Ćwiczenia ruchowe:

Rodzic zapisuje kredą na podłodze bądź na kartkach cyfry a dziecko zgodnie z piosenką wskazuje nogą tę liczbę:

EDUMUZ- ZDALNE NAUCZANIE: CYFERKI ZNAM

https://www.youtube.com/watch?v=I2AlTfNLbBE

II 1. „Wiosenna wystawa” – rozmowa na temat właściwego zachowania w obiektach użyteczności publicznej na podstawie opowiadania. Rodzic czyta dziecku opowiadanie:

Wiosenna wystawa

Beata Gawrońska

Ignacy mieszkał w bloku z rodzicami i starszą siostrą Marcelą. Właśnie zaczynała się wiosna. Chłopiec bardzo lubił, gdy robiło się coraz cieplej, trawa zaczynała zielenieć, a drzewa nie były już szarobrązowe, bo na gałęziach pojawiała się zieleń – znak, że za chwilę z pąków rozwiną się liście. Chłopiec nie mógł się już doczekać, kiedy w skrzynce na balkonie zobaczy pierwsze wio-senne kwiaty. Cebulki posadzili z mamą jesienią, a on – choć dobrze wiedział, że zimą nic tam nie wyrośnie – i tak od czasu do czasu sprawdzał, czy może pojawił się choć malutki kiełek.

Pewnego dnia Marcela wpadła jak bomba do domu.

– Jutro w hali obok naszego bloku będzie można oglądać wiosenną wystawę – zawołała od progu. – Czy będę mogła się tam wybrać? – Spojrzała na mamę.

– Oczywiście – odpowiedziała mama. – Pójdziemy wszyscy.

Ignacy aż klasnął z radości, tak spodobał mu się pomysł tej wycieczki. Chłopiec był już kilka razy na wystawach. Wiedział, że ogląda się na nich różne rzeczy nazywane eksponatami, które są poustawiane tak, by każdy je dobrze widział, i mają etykietki z nazwami. Widział obrazy, rzeźby, a nawet dziwaczne meble, którymi zachwycała się mama, choć krzesło wcale nie przy-pominało krzesła, tylko jakby korzeń drzewa. Następnego dnia wstał wcześnie rano, wyszykował się i nawet przygotował dla wszystkich kanapki, byleby tylko jak najszybciej wyruszyć.

– No, szybciej, szybciej – pospieszał Marcelę, która w skupieniu chrupała paprykę.

Gdy w końcu wyszli z domu i dotarli do hali, zrobiło się pięknie, kolorowo i wiosennie. Na olbrzymich stołach i na podłodze nie wiadomo skąd pojawiła się trawa, a obok stały tulipa-ny w tysiącach kolorów, hiacynty, żonkile, narcyzy i inne kwiaty, których Ignaś nie znał. W po-wietrzu unosił się cudny zapach. Nagle Ignacy zobaczył dwoje dzieci, które wbiegły na trawę i zerwały kilka tulipanów. Na szczęście jakiś pan, chyba ich tata, szybko je do siebie przywołał. Przykucnął i patrząc im prosto w oczy, zdecydowanym głosem coś tłumaczył. Ignacy domyślił się, o czym mówił – przecież na wystawie nie wolno dotykać eksponatów, a już na pewno nie można ich niszczyć. Służą do oglądania i podziwiania przez wszystkich.

– Zobacz – pokazał Marceli – obok wejścia jest stoisko, na którym można kupić takie same kwiaty i zabrać do domu. Nie wiem, po co te dzieci je zrywały…

Marcela chciała coś odpowiedzieć, ale jej uwagę odwróciły najpiękniejsze narcyzy, jakie w życiu widziała. Pobiegła szybko w tamtym kierunku, a Ignacy za nią.

Mama, Marcela i Ignacy bardzo długo chodzili jeszcze po terenie wystawy i podziwiali wy-stawione kompozycje. Na szczęście już nikt nie próbował dotykać czy zrywać kwiatów. – Bardzo dobrze się dziś zachowywaliście – pochwaliła mama. – W nagrodę możecie sobie wybrać po jednej doniczce z kwiatkiem na stoisku handlowym.

Ignaś wybrał piękne żółte tulipany, które kojarzyły mu się z ciepłym wiosennym słońcem. Mar-cela wprost nie posiadała się z radości, że może zabrać do domu narcyzy, które tak ją zachwyciły.

Gdy rodzina opuściła wystawę, Ignacy zauważył, że dwoje dzieci, który wcześniej zrywały tulipany, także niesie po doniczce z kwiatami. I – co najważniejsze – obchodzi się z nimi bardzo ostrożnie i z szacunkiem. „Chyba rozmowa z tatą pomogła” – pomyślał.

Po powrocie do domu Ignaś postawił doniczkę z tulipanami na parapecie i pielęgnował je codziennie. A po kilku dniach pojawiły się też hiacynty w skrzynkach na balkonie. Teraz było już pewne, że nadeszła wiosna.

2. Dziecko odpowiada na pytania zadawane przez Rodzica:

– Dokąd poszedł Ignaś z mamą i siostrą?

Jakie eksponaty oglądał?

– Co wydarzyło się na wystawie?

– Co to jest wystawa?

– Czy w naszym przedszkolu (naszej szkole) jest wystawa, a jeśli tak, to gdzie?

– Jak należy się zachowywać na wystawie lub w innym miejscu publicznym, czyli takim, do którego przychodzi wiele osób, np. w kinie, teatrze, muzeum?

3. Nauka na pamięć rymowanki:

Eksponaty podziwiamy, ale ich nie dotykamy. Dobry przykład dajemy – eksponaty szanujemy!

4. Uzupełnianie Karty Pracy 4, s.6 – ćwiczenia percepcji wzrokowej, odbicie lustrzane, ćwiczenia grafomotoryczne

III 1.  „Kleksy” – działanie dzieci.

Dziecko składa na pół kartkę papieru i za pomocą pipetki bądź pędzla upuszcza na jedną z połówek kilka kropel kolorowego atramentu lub farby (z dużą ilością wody). Następnie zagina kartkę, mocno prasuje dłonią. Po chwili rozkłada i ogląda efekty, opowiada o tym, co powstało, co kleks przypomina, nadaje swojej pracy tytuł. Rodzic zadaje pytanie: Co zaobserwowałeś/łaś? Dziecko ma dojść do tego, że prawa strona wygląda tak samo jak lewa.

2. Uzupełnianie karty pracy Liczenie, s.61 – rysowanie po śladzie i samodzielnie symetrycznego rysunku, przeliczanie, ćwiczenia w dodawaniu, pisanie liczb w kratkach

13.04.2021r. /wtorek/ – Artyści to my

I 1. Zajęcia ruchowe

Dziecko wykonuje ćwiczenia przedstawione w nagraniu: EDUMUZ- ZDALNE NAUCZANIE: Pani Donata tańczy ZEGAR BIJE

https://www.youtube.com/watch?v=tXAZ_exKzkA

2. ”Kim jest artysta”- oglądanie filmu

https://www.youtube.com/watch?v=gNSWtT6L_Q0

II 1. Omówienie wnętrza pracowni malarskiej na podstawie filmu: FILM_EW_ARTYSTA MALARZ

https://www.youtube.com/watch?v=KpV1u3o-6G8

Dziecko wymienia przedmioty, które znalazły się w pracowni. Rodzic zwraca jego uwagę na farby.

2.„F jak farby” – wprowadzenie liter f, F. Rodzic pokazuje wyraz:

farby

Dziecko:

– wyklaskuje sylaby, przelicza je,

– wypowiada kolejne głoski, przelicza je,

– określa głoskę w nagłosie (na początku wyrazu), zwracając uwagę na prawidłową wymowę głoski f;

– wyszukuje inne słowa zaczynające się głoską f.

Rodzic demonstruje małą i wielką literę drukowaną f, F (można do tego celu wykorzystać litery zawarte w Kartach Pracy 4).

3. Dziecko dekoruje wnętrze litery F używając do tego celu ulubionych kolorów farb. Szablon liery F jest dostępny na: farbyLitera duża F kontury do druku https://www.bajkidoczytania.pl/img/litera-duza-F-kontury-do-druku.pdf

4.Uzupełnianie Karty Pracy 4, s.4–5 – ćwiczenia analizy i syntezy słuchowej, określanie miejsca głoski i litery w wyrazach, ćwiczenia w czytaniu.

5.„Kuchenni malarze” – zabawa grafomotoryczna. Dziecko na tacce z mąką pisze (kilka razy) palcem literę f, F (pisaną). Wcześniej Rodzic demonstruje sposób jej zapisania.

6. Uzupełnianie karty pracy Czytanie i Pisanie s.61 – wodzenie palcem po śladzie liter f, F, pisanie w tunelu, pisanie liter po śladzie, po kropkach i samodzielnie, pisanie krótkich zdań.

III 1.„Fiołki” – zabawa plastyczna. Rodzic ustawia kompozycję z wazonika z wiosennymi kwiatami, np.: fiołkami, tulipanami, żonkilami, narcyzami a dziecko ma za zadanie namalować tę kompozycję farbami.

12.04.2021r. /poniedziałek/ – Szanujemy ludzi, rzeczy i przyrodę

I 1. Zestaw ćwiczeń porannych nr 15.

– „Rzeźby” – zabawa pobudzająco-hamująca. Dziecko biega po pokoju. Na dowolny sygnał staje bez ruchu w jakiejś wymyślnej pozie, udając rzeźby. Rodzic daje drugi sygnał, a dziecko znowu zaczyna biegać.

– „Miejsce w teatrze” – zabawa orientacyjno-porządkowa. Dziecko maszeruje po pokoju. Na klaśniecie (przez Rodzica) zatrzymuje się i pokazuje taką pozę jaką przedstawia Rodzic. Zabawę należy powtarzać kilka razy.

– „Zegary” – ćwiczenie tułowia i mięśni szyi. Dziecko siedzi w siadzie skrzyżnym, ręce zaplecione na plecach. Rodzic wystukuje bądź klaszcze rytm ćwierćnutowy i ósemkowy. Przy rytmie ćwierćnutowym dziecko naśladuje bicie dużego zegara – ze słowami bim-bom pochylając się mocno do przodu z wyprostowanymi plecami i prostuje się; w rytmie ósemkowym recytuje cyk, cyk cyk, cyk z jednoczesnym przechylaniem głowy raz w lewo, raz w prawo.

– „Malarze” – ćwiczenie ramion. Dziecko naśladuje malowanie dużego obrazu. Rodzic mówi, którą ręką i jakie ruchy ma wykonać, np. malarz gruntuje płótno z dołu do góry, z lewej do prawej, na ukos; teraz maluje duże koła.

– „Marsz” – ćwiczenie uspokajające. Dziecko maszeruje po obwodzie koła przy dowolnej muzyce.

II 1. Rozmowa z dzieckiem o szacunku na podstawie opowiadania „Kornelia i Stefan”

 

Rodzic czyta dziecku opowiadanie:

 

Kornelia i Stefan

Joanna M. Chmielewska

Kornelia z rodzicami przyjechała na weekend do Karpacza. Wczoraj chodzili po górach, a dziś…

– Mamo, gdzie dzisiaj pójdziemy? – spytała Kornelka, wyskakując z łóżka.

– Do muzeum, a potem nad wodospad – odpowiedziała mama. – Ubieraj się szybko, jedz śniadanie i wychodzimy.

Dziewczynka bardzo chciała zobaczyć wodospad, lecz do muzeum wcale jej nie ciągnęło. Była już kiedyś w muzeum z wujkiem. Widziała tam zbroje rycerskie, miecze, armaty, mundury chyba sprzed stu lat, mapy i tablice z jakimiś napisami. Wujek wszystko czytał i strasznie długo oglądał każdy eksponat, a Kornelka nie mogła doczekać się, kiedy wreszcie stamtąd wyjdą.

– Musimy iść do tego muzeum? – spytała, sięgając po kanapkę.

– Nie musimy, ale chcemy. – Mama wrzuciła butelkę wody do plecaka.

– Kto chce, ten chce – mruknęła Kornelia. – Ty też wolałbyś od razu iść nad wodospad, prawda? – zwróciła się do ulubionego misia.

Ale Stefan jak zwykle nic nie odpowiedział. Grzecznie siedział w kieszeni sukienki, skąd wystawał mu tylko brązowy łepek.

Jak w muzeum będzie nudno, to zaczniemy marudzić – szepnęła do niego dziewczynka, kiedy wychodzili z pensjonatu.

Rodzice Kornelii zatrzymali się przed niewysokim długim budynkiem.

– Jesteśmy na miejscu. Córeczko, chcesz przeczytać, jakie to muzeum? – Tata wskazał napis nad wejściem. Kornelka niechętnie pokręciła głową. Napis był długi, a ona dopiero uczyła się czytać. Nie obchodziło jej, co to za muzeum, więc po co miała się męczyć?– Jestem pewien, że ci się tutaj spodoba. – Tata otworzył oszklone drzwi. Kornelia odmruknęła coś niewyraźnie i nie rozglądając się, weszła do środka. Wyjęła Stefana z kieszeni, poprawiła mu kubraczek i kokardkę na szyi. Tata kupił bilety, pani otworzyła im drzwi do sali i podała mamie informator.

– Mamo, tu są lalki w strojach ludowych! – zdziwiła się Kornelia, podchodząc do pierwszej gabloty. – Pani w przedszkolu pokazywała nam takie na obrazkach. Ojej, zobacz, jaki malutki dzbanek i filiżanki! A jaką kolorową malowaną szafę mają te lalki! I tu też są lalki! – Dziewczynka biegała od jednej witryny do drugiej. – I tutaj! A tam figurki górali i owieczek – mówiła podekscytowana.

– O, ile samochodzików! Ja chciałabym ten niebieski z odkrytym dachem. Jakby się go dało powiększyć, to dopiero by było! – Kornelia zatrzymała się przed gablotą pełną zabytkowych modeli aut. Wszystkie były takie śliczne, błyszczące i zupełnie inne od samochodów, które widywała na ulicach.

– Gdy babcia Ania była mała, to jeździły takie auta? – zapytała.

– Nie. One są jeszcze starsze. Z czasów twojej praprababci – odpowiedział tata.

– To strasznie dawno. – Kornelia nie umiała sobie nawet wyobrazić, kiedy to mogło być.

– Mamo, patrz, lalki babcie. – Dziewczynka wskazała figurki w długich sukniach siedzące przy stole. – A jakie mają miny. Jakby im się nic nie podobało.

– To posępne kobiety z Holandii. – Mama zajrzała do informatora.

– Hmm… a gdzie ja widziałem przed chwilą podobną minę? Zdaje się, że u jakiejś dziewczynki, która nie chciała iść do muzeum – zaśmiał się tata.

– Nie wiedziałam, że to będzie takie muzeum. – Kornelia rozejrzała się wokoło. – Tu chyba są same zabawki – dodała ze zdziwieniem.

– Bo to jest muzeum zabawek – wyjaśnił tata.

– Takie specjalne muzeum dla dzieci?

– Nie tylko dla dzieci. – Mama spojrzała na starszą panią i pana, którzy właśnie weszli do sali.

– Dorośli mogą tu powspominać dzieciństwo, ale także dowiedzieć się wielu rzeczy.

– Na przykład czego?

– Jakimi zabawkami bawiły się i bawią dzieci w różnych stronach świata, z jakich materiałów robiono kiedyś zabawki. A jak się ogląda domki dla lalek, widać, jak ludzie mieszkali, jakie mieli meble i przedmioty w domach…

– Mamo, patrz, jaka malutka łazienka – przerwała Kornelia. – I wanna na złotych nóżkach! I taki stary piec do podgrzewania wody i złoty prysznic! Babcia Ania mówiła, że jak była mała, też miała taki piec w łazience.

– O właśnie, teraz już wiesz, jak wyglądały dawniej łazienki – powiedziała mama.

– I pokoje, i kuchnie. – Kornelka nie mogła się napatrzeć na domki dla lalek. Rodzice obejrzeli już wszystko, a ona ciągle odkrywała coś nowego; a to miniaturową maszynkę do mielenia w kuchni, a to fortepian w saloniku, a to wyjątkowo śliczną lalkę.

W witrynach przy wyjściu mieszkały misie. Małe, duże, białe, brązowe, beżowe, szare, żółte, misie chłopcy i misie dziewczynki, misie z bajek i z filmów, na ławeczce siedziała misia panna młoda z welonem na głowie i pan młody w ciemnej kamizelce, a za nimi w wiklinowym fotelu pani misiowa.

A co robił Stefan? Przykleił nos do szyby i wcale nie chciał się ruszyć. Może rozmawiał z misiami w jakimś niesłyszalnym języku?

– Stefanie, musimy już iść. Ale jeszcze kiedyś tu wrócimy. To muzeum jest całkiem fajne, nie?

– Kornelia poprawiła misiowi grzywkę, która przykleiła mu się do czoła. – Ciekawe, co w muzeum zabawek zostanie z naszych czasów? Jak myślisz?

Ale Stefan, jak to Stefan, nie odpowiedział.

  1. Dziecko próbuje odpowiedziec na pytania zadawane przez Rodzica:

    – Dokąd rodzice zabrali Kornelkę?

    – Dlaczego na początku dziewczynka była niezadowolona?

    – Jak zachowywała się Kornelka w muzeum?

    – Czego dowiedziała się podczas zwiedzania?

    – Co musimy robić, by za wiele lat jakieś inne dzieci mogły zobaczyć, jak wyglądały dzisiejsze zabawki?

    – Co lub kogo jeszcze trzeba szanować?

    – Co to jest szacunek?

    – Jak można okazywać, że się kogoś lub coś szanuje?

  1. Uzupełnianie Karty Pracy 4, s.2 –3 – wypowiedzi na temat ilustracji, budowanie zdań poprawnych gramatycznie, czytanie globalne.

III 1. „Franciszek” – nauka piosenki.

Dziecko siedząc np. na dywanie słucha słów piosenki, które Rodzic recytuje. Dziecko je powtarza starając się zapamiętać tekst.

Franciszek

sł. i muz. Maria Zofia Tomaszewska

Fran/ci/szek // to /i/mię //

mo/je/go // ku/zy/na. //

Fran/ci/szek // dzień / każ/dy //

od / ćwi/czeń // za/czy/na. //

U/wa/ża, // że / jeś/li //

ak/ty/wnie // dzień / zacz/nie, //

gdy / już / noc // na/dej/dzie, //

bę/dzie / mógł // spać/ smacz/nie. //

 

2.„Taniec z wstążką” – ćwiczenia ruchowe i ruchowo-słuchowe.

Rodzic daje dziecku kolorowe wstążki. Mówi: Wyobraź sobie, że bierzesz udział w konkurencji „taniec z wstążką”. Dziecko śpiewa ulubioną piosenkę i tańczy z wstążką do rytmu.

Tydzień XXXI

Z kulturą za pan brat

12 – 16 kwietnia 2021

TEMAT:

Pan Jezus – Baranek Boży

 

  1. Modlitwa: Aniele Boży …..

  1. Symbolem Pana Jezusa Zmartwychwstałego jest baranek, dlatego dzisiaj zapraszam Was do zabawy przy piosence Baranek. Oto tekst piosenki:

Jak dobrze być barankiem

i bardzo wczesnym rankiem wybiegać

na polankę i śpiewać sobie tak:

 

be be be kopytka niosą mnie,

be be be jak dobrze żyć się chce.

 

Zasady: Przy słowach „baranek” pokazujemy kolistymi ruchami rogi na naszej głowie, natomiast przy słowach „wychodzić” oraz „be, be, be…” pokazujemy wybieganie baranka na polankę.

  posłuchaj piosenki o baranku

  zobacz jak tańczą inne dzieci

  1. Wykonaj kolorowankę: Baranek i przebiśniegi

  2. Pamiętajmy o naszym pozdrowieniu „Chrystus zmartwychwstał. Alleluja” 

9.04.2021r. /piątek/ – Śmigus- dyngus

I 1.Dziecko wykonuje ćwiczenia ruchowe zaproponowane w filmiku: Zabawy ruchowe dla dzieci – odcinek 1

https://www.youtube.com/watch?v=m2WsGrvCx_w

2.Czarowanie kolorami” – działanie dzieci.

Rodzic przygotowuje wywar według poniższego przepisu a dziecko w miarę możliwości mu pomaga.

Przepis: pokrojone drobno lub poszatkowane liście czerwonej kapusty należy zalać wodą i gotować na małym ogniu 5–10 min. Płyn, gdy ostygnie, zlewamy do butelki i trzymamy w lodówce. Może służyć do doświadczeń przez długi czas. Stosuje się go jako wskaźnik do badania reakcji chemicznych.

Dziecko pomaga podczas krojenia (pojedyncze liście, plastikowym nożem) lub obserwuje szatkowanie, przekłada kapustę do garnka, zalewa wodą i zanosi do kuchni z prośbą o zagotowanie. Wystudzony płyn zlewa do butelki za pomocą miarki do płynów i lejka.

II 3. Przypomnienie wiadomości na temat Śmigus-dyngus – oglądanie przez dzieci filmu: „Śmigus Dyngus – polska tradycja”

https://www.youtube.com/watch?v=MXr5pWMtKqc

4. Uzupełnianie przez dziecko karty pracy Liczenie, s. 59 – ćwiczenia w dodawaniu i odejmowaniu, ćwiczenia w logicznym myśleniu, pisanie cyfr w liniaturze.

5. Uzupełnienie karty pracy Liczenie, s. 60 – kolorowanie według kodu, dekodowanie informacji.

III  6. „Zmieniamy kolory” – doświadczenie. Dziecko napełnia do połowy 4 przezroczyste naczynia wywarem z kapusty przygotowanym w I części dnia. Każdy pojemnik oznacza liczbami 1–4. Do pierwszego dolewa ¼ szkl. wody, do drugiego ¼ szkl. octu, do trzeciego ¼ szkl. soku z cytryny lub rozpuszczonego kwasku cytrynowego, do czwartego sodę rozpuszczoną w ¼ szkl. wody. Obserwuje wynik doświadczenia.

Rodzic wyjaśnia, że kolory zmieniają się dzięki reakcji chemicznej: cytryna i ocet to kwasy – ocet i sok z cytryny lekko szczypią, gdy polejemy nimi skórę, mają kwaśny, ostry smak. Kwasy zmieniają kolor niebieskofioletowy w czerwony, a zasady (soda) w zielony.

7. „Wiosenny bukiet” ( dekoracja stołu) – zabawa plastyczna.

Rodzic przygotowuje dla dziecka kolorowe kartki, rolkę po papierze toaletowym, klej, nożyczki, mazaki. Z papierowej rolki dzieci odcinają pasek o szerokości ok. 3–4 cm. Zieloną kartkę składają na pół i odcinają pasek na tyle długi, aby owinąć nim rolkę. Nacinają zieloną kartkę od strony zgięcia i przyklejają dookoła rolki. Z kolorowych kartek wycinają kwiatki i przyklejają na zielonych paskach w dowolnych miejscach, tworząc kompozycję.

8.04.2021r. /czwartek/ – Wielkanocne przysmaki

1. Dziecko wykonuje ćwiczenia wykorzystując nagranie Piosenka dla dzieci Głowa ramiona kolana pięty”:

https://www.youtube.com/watch?v=yD0I-lOO7mQ

2. „Wielkanocne zamieszanie” – zabawa słuchowa. Rodzic siedzi z Dzieckiem przy stole i wymyśla słowa kojarzące się z Wielkanocą; wypowiada je z podziałem na głoski. np. p-a-l-m-a. Zadaniem dziecka jest wypowiedzenie wyrazu w całości. Po odgadnięciu kilku wyrazów Rodzic wypowiada całe słowa a dziecko próbuje podzielić je na głoski.

II 3. Przeczytanie przez Rodzica wiersza:

 
,,Pisanki” Krystyna Parnowska – Różecka
 
Pisanki, pisanki, jajka malowane
Nie ma Wielkanocy bez barwnych pisanek
Pisanki, pisanki, jajka kolorowe
Na nich malowane bajki pisankowe
Na jednej kogucik, a na drugiej słońce
Śmieją się z trzeciej laleczki tańczące
Na czwartej kwiatuszki, a na piątej gwiazdki
Na każdej pisance piękne opowiastki.
 
  • Po wysłuchaniu wiersza dziecko wymienia elementy dekoracji poszczególnych pisanek (ćwiczenie pamięci).

4. Uzupełnianie przez dziecko karty pracy Czytanie i Pisanie, s.59 – rysowanie po śladzie, kreślenie ornamentów, pisanie wyrazów po śladzie.

5. Uzupełnianie Karty Pracy 3, s.56 – ćwiczenia w czytaniu, następstwo czasu, dobieranie podpisów do obrazków, pisanie cyfr w kratkach, rysowanie baranka.

III 6.„Mazurkowe wzorki” – zabawa grafomotoryczna. Dziecko ma tacę z mąką. Jest to ich mazurek. Ozdabia go, wymyślając wzory – obwódkę wokół brzegów jako wzór rysowany bez odrywania ręki i dowolne w środku. Następnie Rodzic rysuje wzory np. na kartce, a dziecko odtwarza je na tacce.

7. Uzupełnianie karty pracy Czytanie i Pisanie, s. 60 – ćwiczenia w czytaniu, ćwiczenia percepcji wzrokowej i logicznego myślenia.

7.04.2021r. /środa/ – Wielkanoc

I 1. Zestaw ćwiczeń porannych nr 15.

– „Wyprawa po zakupy” – ćwiczenie nóg. Dziecko w pozycji kucznej po obwodzie koła idzie po zakupy.

– „Ważymy towar” – ćwiczenie tułowia, skłony boczne. Dziecko siedzi w siadzie skrzyżnym. Ramiona ma wyciągnięte w bok, plecy proste. Rodzic klaszcze w dłonie,dziecko przechyla się za każdym klaśnięciem coraz mocniej w jedną stronę, potem w drugą.

– „Zwijanie dywanu” – ćwiczenie siłowe. Dziecko jest w parze z Rodzicem. Leży na podłodze, a Rodzic ma za zadanie przeturlać je kilka razy.

– „Wiosenne porządki” – ćwiczenie dużych grup mięśniowych. Dziecko naśladuje naprzemiennie wycieranie kurzu na szafie – wspina się na palce i podnosi ręce jak najwyżej; mycie podłogi – kuca i rękoma rysuje z lewej i prawej strony koła.

II 2. „Geometryczne porządki” – zabawy matematyczne. Przed zabawą Rodzic rozkłada w różnych miejscach różne figury geometryczne (kwadrat, koło, trójkąt,prostokąt).

Figury” – rozwiązywanie zagadek. Dziecko słucha zagadek, a gdy zna rozwiązanie, nie podaje go, tylko wyszukuje w pokoju odpowiednią figurę i układa na podkładce.

– Cztery kąty proste i jeszcze do tego, cztery równe boki, co to jest, kolego? (kwadrat)

– Ma je auto, rower, motor, hulajnoga ma je też. Jaka będzie to figura, na pewno już wiesz. (koło)

– By zbudować tę figurę, weź patyczki trzy. Połącz je końcami z sobą i jej nazwę powiedz w mig. (trójkąt)

– Dwa są długie, a dwa krótkie, w sumie cztery boki ma. Cztery kąty, wszystkie proste, czy wiesz, jak się nazywa? (prostokąt)

3. Dziecko wypełnia kartę pracy: Czytanie i Pisanie, s.58 – analiza i synteza głoskowa wyrazów, wypełnianie diagramu, kreślenie liter.

4. Wypełnianie karty pracy Liczenie, s.59 – ćwiczenia w dodawaniu i odejmowaniu, ćwiczenia w logicznym myśleniu, pisanie cyfr w liniaturze.

III 5. „Niespodzianki w koszyku” – zabawa sensoryczna.

Przed dzieckiem stoi przykryty koszyk, w którym są różne przedmioty, np.: jajko, baranek i kurczaczek z cukru lub ciasta i 2 lub 3 dowolne rzeczy niezwiązane z Wielkanocą, np. lalka, samochód. Dziecko sięga do koszyka i bez wyjmowania stara się określić, co to za przedmiot. Gdy wszystkie przedmioty zostaną nazwane, dziecko wybiera te, które są związane z Wielkanocą.

6.04.2021r. /wtorek/ – Wielkanoc w naszych domach

1 .Pogodne ćwiczenia W PODSKOKACH | RYTMIKA DLA DZIECI – dzieci wykonują ćwiczenia zgodnie z instrukcją:

2. Dzieci przypominają sobie owa piosenki: „PISANKI, KRASZANKI, SKARBY WIELKANOCNE..”:


3. Rysowanie po śladzie, kolorowanie, czytanie, przeliczanie, kreślenie cyfr – praca z Kartą Pracy 3, s.55.

4. „Pisanka do koszyczka” – zabawa matematyczna z wykorzystaniem karty pracy: Liczenie, s.58. Ćwiczenia w dodawaniu i odejmowaniu.

Dla chętnych dzieci:

Zajączek z kaszą” praca plastyczna. Zajęcia manualne zgodne z instrukcją.

6 – 9 kwietnia 2021

TEMAT:

Miłosierdzie Boże i św. Faustyna

 

  1. Modlitwa

Jezu ufam Tobie! Jezu ufam Tobie! Jezu ufam Tobie!

 

  1. Zobacz film:

 

  1. Zaśpiewaj i zatańcz:

4. Wykonaj ćwiczenia ze str. 90-91.

2.04.2021r. /piątek/ – Wielkanoc

1.Ćwiczenia gimnastyczne z wykorzystaniem filmu: „MUZYCZNA GIMNASTYKA – ćwiczenia W PODSKOKACH | ODCINEK 1”

https://www.youtube.com/watch?v=n7OIPFcyZRU

Dziecko robi wskazane ćwiczenia a Rodzic czuwa nad poprawnością ich wykonania.

2. Oglądanie przez dziecko filmu: „Wielkanoc z Panem Nauczanką [Film Edukacyjny dla Dzieci]”

https://www.youtube.com/watch?v=IGP2L0R2qyA

3.. Dziecko próbuje rozwiązać zagadki wielkanocne:

https://www.youtube.com/watch?v=C3rMP7dFpfE

4. „W chowanego z pisanką” – zabawa z Rodzicami.

Dziecko zakrywa na chwilę oczy a Rodzic chowa np. styropianowe jajko. Następnie dziecko ma za zadanie odnaleźć jajko, kierując się wskazówkami: mróz (bardzo daleko), zimno, ciepło, gorąco, parzy (odnalezienie jajka). Gdy odnajdzie jajko następuje zamiana ról: teraz dziecko je chowa, a Rodzic szuka.

Dla chętnych dzieci:

Pisanki” – działanie dzieci.

Dziecko ma jajko na twardo w skorupce lub wydmuszkę. Owija ją kilka razy dość grubym sznurkiem i wkłada do słoja z przygotowanymi barwnikami. Są to np. barwniki do jajek lub rozcieńczone kolorowe tusze w dużych słojach ( przygotowane wcześniej przez Rodziców) – kilka dowolnych kolorów. Następnie dziecko zabezpiecza ręce rękawicami (np. nitrylowymi) i z pomocą Rodzica wyjmuje jajka, odwija sznurek, ogląda efekty pracy i nazywa powstałą pracę (pisanka, kraszanka).

1.04.2021r. /czwartek/ – Wielkanoc w naszych domach

  1. Dziecko przypomina sobie słowa piosenki: PISANKI, KRASZANKI, SKARBY WIELKANOCNE..”:

    https://www.youtube.com/watch?v=qKY9oeELKn4

  2. Przeczytanie przez Rodzica bajki „„Bazie i palma”.

Bazie i palma

Urszula Kamińska

Nadeszła wiosna. W parku nad stawem rozkwitła wierzba. Jej cienkie gałązki były pełne puchatych bazi, nazywanych kotkami. Dzień był słoneczny i dosyć ciepły jak na połowę marca. Dlatego zaraz po śniadaniu przedszkolaki wybrały się na spacer do parku. Gdy szły drogą nad stawem, zauważyły kwitnącą wierzbę.

  • Ojej, ile bazi – zawołał Krzyś.

  • A jakie puchate i delikatne! Wyglądają jak małe kotki – dodała Ania, dotykając jednej z nich.

– Może ułamiemy sobie trochę do wazonu? – zaproponował Filip.

  • W żadnym wypadku – powiedziała pani.

  • Pomyślcie, co by było, gdyby każdy, komu się podoba, rwał sobie z parku gałązki

  • Za miesiąc nie byłoby połowy drzewa! A ile powstałoby przy tym zniszczeń – przestrzegła Ala.

Kiedy jednak dzieci wróciły do przedszkola, czekała na nie wyjątkowa niespodzianka! W glinianym wazonie stały świeżutkie gałązki bazi. To pani kucharka przyniosła je z przydomowego ogródka. Rosła w nim bowiem stara wierzba, która jak co roku rozkwitła na wiosnę. Delikatnie, specjalnym sekatorem pani kucharka ucięła z niej trochę gałązek dla przedszkolaków.

  • Jakie śliczne te nasze bazie! – ucieszył się Jasiek. Ania delikatnie przytuliła policzek do wierzbowych kotków i stwierdziła z zadowoleniem:

  • Teraz to już naprawdę wiosna zawitała do naszego przedszkola!

  • Jeśli chodzi o nasze bazie, to mam pewien plan… – powiedziała pani.

  • Jaki? – pytały zaciekawione dzieci.

  • Dowiecie się tego jutro po śniadaniu – usłyszały

Potem były obiad, zabawa, podwieczorek i kolejny dzień w przedszkolu dobiegł końca. Dzieci wychodziły z rodzicami do domu, a bazie odprowadzały je wzrokiem.

      • Ale cicho i smętnie się tu zrobiło, a było tak wesoło – odezwała się jedna z nich. – Zawsze tak jest, kiedy dzieci wracają do domu – odparła rozłożysta palma stojąca na podłodze w dużej brązowej donicy. Bazie spojrzały w jej kierunku, zdumione, a jedna z nich zapytała z zainteresowaniem: -Jak się nazywasz, piękna roślino?

Pierwsze słyszę, że ktoś mnie nie zna! – obruszyła się palma. – Ale nie dziwię się, wyrosłyście dopiero tej wiosny i to na byle wierzbie, więc skąd możecie wiedzieć, kim jestem – prychnęła. – Jestem palmą daktylową. Pochodzę z ciepłych, egzotycznych krajów. Moje kuzynki rosną w Afryce, Azji, Ameryce, a nawet w Australii. Najstarsze z nich mają po 100 lat, a najwyższe są wysokości dziesięciopiętrowego wieżowca! Do tego kwitną i dają słodkie owoce – daktyle. W gorących krajach ofiarowują ludziom cień i ochłodę. No cóż, przy mnie wypadacie mało ciekawie. – Pewnie teraz zadarłaby nos, gdyby palmy miały nosy…Wierzbowe kotki słuchały opowieści palmy, a puchate kubraczki aż jeżyły im się ze zdumienia. Słychać było ich pełne podziwu westchnienia:

  • Nie dość, że taka piękna i duża, to jeszcze ogromnie pożyteczna…

  • I jaka światowa. Kuzynów ma dosłownie wszędzie! Do tego daje słodkie owoce… Wkrótce bazie trochę posmutniały, bo zaczęły porównywać się z palmą:

  • My przy niej jesteśmy nikim. Malutkie, kosmate i w szaroburych kubraczkach… Do czego mogłybyśmy się przydać ludziom…Narzekały tak jeszcze przez chwilę, ale wkrótce za oknem pociemniało, na niebo wypłynął księżyc i utulił je do snu. W nocy śniło im się, że zaczynają rosnąć, stają się palmami i wyrastają na nich słodkie daktyle. W sen zapadła także dumna palma. Śniła, że szumi z siostrami w zielonej oazie na gorącej pustyni, gdzie daje cień wędrującym karawanom. Tak naprawdę nigdy nawet nie widziała tych miejsc. Z dalekich krajów pochodziła tylko pestka, z której wyrosła. Może to przez tę tęsknotę bywała samolubna i grymaśna.Minęła noc, a rankiem w przedszkolu znów zaroiło się od dzieci. Po śniadaniu pani rozdała wszystkim kolorowe bibułki, kleje, nożyczki i przedszkolaki robiły wiosenne kwiatki. Powstało ich tyle, że każdy stolik wyglądał jak mała kwitnąca łąka. Gdy kwiatki były już gotowe, pani wyciągnęła z szafki szpulkę cienkiego drutu, drewniane patyczki, wstążeczki oraz pudełko suchych traw i kłosów. A pan dozorca przyniósł kilka gałązek zielonego bukszpanu – ozdobnego krzewu o drobnych lśniących listkach, który rósł w ogródku. Pani wzięła jeden z patyczków, przyłożyła do niego gałązkę bukszpanu, kwiatek, kłos i zapytała, uśmiechając się tajemniczo:

  • Jak myślicie, co będziemy dzisiaj robić?

  • Może palmy wielkanocne? – spytał nieśmiało Kuba. – Robiłem je rok temu z dziadkami. Potrzebne nam były wtedy właśnie takie kijki, bibuła, kłosy i bazie!

  • Brawo! Tak. I właśnie do tego wykorzystamy nasze bazie! – Pani się uśmiechnęła.

    Wkrótce bazie znalazły się na stolikach w sali, a przedszkolaki z ochotą zabrały się do pracy. Każda palma była piękna i inna od pozostałych, bo wykonana według własnego pomysłu. Jednak wszystkie miały coś wspólnego – srebrzyły się na nich puszyste wierzbowe kotki w szarych kubraczkach, radośnie szczebiocząc:

  • Och! To wprost nie do uwierzenia, jak pięknie wyglądamy. I nazywają nas palemkami!

  • Jeszcze wczoraj zazdrościłyśmy palmie daktylowej urody i słodkich owoców. A dziś same stałyśmy się piękne i pożyteczne! Nawet pani mówiła, że żadne Święta Wielkanocne nie mogą się obejść bez palemek.

Po obiedzie palemkami przystrojono sale. Podziwiał je każdy, kto odwiedzał przedszkole, a na palmę daktylową prawie nie zwracano uwagi. Było jej strasznie przykro, narzekała więc cicho:

Kto by pomyślał! Wczoraj szare, niepozorne bazie, a dziś śliczne wielkanocne palemki. Gwiazdy przedszkola! Miło byłoby się z nimi zaprzyjaźnić. Tylko po co im teraz taka przyjaciółka jak ja, która jeszcze wczoraj zadzierała nosa? Nawet pani powtarza przedszkolakom, że nie wolno nikogo lekceważyć! Od wyglądu ważniejsze jest dobre serce… Smutny głos palmy usłyszały bazie. I wyobraźcie sobie, że od razu zaczęły ją pocieszać:

  • Nie martw się, palmo daktylowa! Oczywiście, że będziemy się przyjaźnić. Przecież teraz jesteśmy z jednej palmowej rodziny. Wczoraj zachowałaś się nieładnie, to fakt… Ale ważne, że zrozumiałaś swój błąd.

Bazie i palma zaprzyjaźniły się i już zawsze były dla siebie miłe. Kiedy tydzień przed świętami palemki opuszczały z dziećmi przedszkole, by uczestniczyć w świętach Wielkiej Nocy, palma daktylowa machała im na pożegnanie wielkimi liśćmi. Stała na tarasie, a jej donicę opasywała żółta świąteczna wstążka. Wyglądała przepięknie i dostojnie.

2. Po wysłuchaniu bajki dziecko odpowiada na pytania, które zadaje Rodzic:

– Dokąd poszły przedszkolaki na spacer?

– Jakie kotki zobaczyły podczas spaceru?

– Na jakim drzewie rosły bazie?

– Dlaczego dzieci nie zerwały gałęzi?

– Jaka niespodzianka czekała na dzieci w przedszkolu?

– Co wydarzyło się w przedszkolu, gdy wszystkie dzieci poszły do domu?

– Jak myślisz, jak czuły się bazie po rozmowie z palmą daktylową?

– Co stało się następnego dnia?

– Jak zachowały się bazie w stosunku do palmy daktylowej?

  1. Rysowanie po śladzie, kolorowanie, pisanie po śladzie – uzupełnianie karty pracy: Czytanie i Pisanie s.57.

  1. Mierzenie umowną miarką, porównywanie wysokości, kreślenie cyfr – uzupełnianie karty pracy: Liczenie, s.57.

Dla chętnych dzieci:

Palma wielkanocna” – praca plastyczna.

Dziecko koloruje kolorowankę, którą wcześniej Rodzic drukuje:

https://drukowanka.pl/kolorowanka/mala-i-duza-palma-wielkanocna/

31.03.2021r. /środa/ – Wielkanoc w naszych domach

1. Oglądanie przez dziecko filmiku: Wielkanoc – tradycje i zwyczaje świąteczne (dla dzieci)

 

Po obejrzeniu bajki dziecko odpowiada na pytania, które pojawiają się na końcu filmiku.

2.Zabawa w skojarzenia

Dziecko siedzi na dywanie. Rodzic prosi, aby dziecko wymieniło wszystkie skojarzenia, jakie ma z Wielkanocą.

3. Lubię, gdy…” – rozmowa z dzieckiem. Rodzic prosi, by dziecko przypomniało sobie, jak wyglądała Wielkanoc w ich domu: co się wtedy dzieło, kto był w domu, jaka panowała atmosfera, jak się czuło. Następnie dziecko kończy zdanie: Lubię, gdy w Święta Wielkanocne…, a po-tem Chciał(a)bym, by w Święta Wielkanocne…

4. Odczytywanie rytmu, czytanie wyrazów, wycinanie – praca w Kartach Pracy 3, s.52

5. Uzupełnianie ilustracji i wypowiedzi na jej temat, ćwiczenie spostrzegawczości – praca z Kartą Pracy 3, s.53

6.Ćwiczenia w czytaniu i liczeniu, kolorowanie według instrukcji z użyciem Karty Pracy 3, s.54

Dla chętnych dzieci:

Zajączek” – praca plastyczna według instrukcji obrazkowej z wykorzystaniem Karty Pracy 3, s.63

30.03.2021r. /wtorek/ – Przygotowania do Wielkanocy; Symbole Świąt Wielkanocnych

1.Wysłuchanie przez dziecko opowiadania: SYMBOLE WIELKANOCNE

https://www.youtube.com/watch?v=gBEDgci-5nU

2. Osłuchanie się z piosenką „PISANKI, KRASZANKI, SKARBY WIELKANOCNE..”

https://www.youtube.com/watch?v=qKY9oeELKn4

1. Koszyczek z wikliny pełen jest pisanek,
A przy nich kurczaczek i z cukru baranek.
Przy baranku babka, sól, chleb i wędzonka,
Oto wielkanocna świąteczna święconka.

Ref. Pisanki, kraszanki, skarby wielkanocne,
Pięknie ozdobione, ale niezbyt mocne.
Pisanki, kraszanki, całe w ornamentach,
Uświetniły nasze wielkanocne święta.

2. Kłócił się z kurczakiem cukrowy baranek,
Która najpiękniejsza ze wszystkich pisanek?
Czy ta malowana, czy ta wyklejana,
Czy zdobiona woskiem i pofarbowana

Ref. Pisanki, kraszanki, skarby wielkanocne…

3. Baranek z kurczaczkiem długo się spierali,
aż goście świąteczni do drzwi zapukali
Wielkanocni goście czasu nie tracili
potłukli pisanki jajkiem się dzielili.

Ref. Pisanki, kraszanki, skarby wielkanocne…

 

3. Nauka na pamięć dwóch pierwszych zwrotek i refrenu.

4. Rysowanie po śladzie i w odbiciu lustrzanym, czytanie, wskazywanie elementów związanych z Wielkanocą – uzupełnianie przez dziecko karty pracy: Karta Pracy 3, s.51 .

5. Uzupłnianie przez dziecko karty pracy: Liczenie – s.58.

Dla dzieci chętnych:

praca plastyczno – techniczna „Baranek”

https://www.youtube.com/watch?v=n2JwRhR-v7U

29.03.2021r. /poniedziałek/ – Co to jest tradycja?

1. Oglądanie filmu edukacyjnego:

2. Budowanie przez dziecko odpowiedzi na pytanie: Jakie poznaliśmy tradycje związane z Wielkanocą?

2. Praca z Kartą Pracy 3, s.48–49 – wypowiedzi na temat ilustracji, budowanie krótkiej wypowiedzi na podstawie swojej wiedzy, odszukiwanie elementów i kolorowanie według wzoru.

3. Praca z Kartą Pracy 3, s. 50 – czytanie wyrazów, wycinanie, utrwalenie wiadomości na temat tradycji wielkanocnych regionalnych i ogólnopolskich.

Ćwiczenie dodatkowe dla chętnych dzieci: Kartka wielkanocna

 

Temat: Radości nadszedł czas – Jezus żyje pośród nas

Proszę rozpocząć wykonywanie zadań z dzieckiem znakiem Krzyża
i modlitwą do Anioła Stróża

Proszę posłuchać słuchowiska :

Zachęćmy dzieci do śpiewu i tańca:

Dokończmy teraz kolorować ćwiczenia ze str. 82-83/ kto zrobił niech dokończy kolorować wcześniejsze tematy.

21.12.2020r. ( poniedziałek) – „Ogrzewamy mieszkania”

1. Rozwiązanie zagadki;
Rodzic czyta dziecku zagadkę:

Kaloryfer
Arkadiusz Maćkowiak

Woda w nim gorąca płynie,
On grzejnika jest rodzajem.
Teraz powiem, z czego słynie
Gdy jest zimno, ciepło daje.

2. Rozmowa z dzieckiem nt. sposobów ogrzewania mieszkania.

3. „Ciepło – zimno” – zabawa ruchowa.
Dziecka przygląda się po pokoju, następnie wychodzi do inego pomieszczenia. W tym czasie Rodzic dokonuje trzech zmian w pokoju, np. Kwiatek z okna kładzie na biurku, zabawkę daje na krzesło, itp. Dziecko wchodzi do pokoju i odnajduje zmiany. Jeżeli dziecko jest daleko od przedmiotu mówi: mróz, zimno; kiedy jest bliżej mówi: ciepło, cieplej, gorąco, parzy.

4. „Pięć paluszków” – pamięciowe opanowanie wiersza.

Pięć paluszków
Anna Edyk-Psut

Jest pięć kropek na biedronce,
Pięć paluszków mam przy rączce.
Mogę nimi zbierać klocki,
Głaskać kotka, kręcić loczki…
Trzymać nimi kredki, łyżki,
Z plasteliny lepić myszki.
A gdy przyjdzie sroga zima,
To je w rękawiczce trzymam.

22.12.2020r. ( wtorek) – „Lód i lody”

1. „Tafla lodu” – zabawa badawcza.
Rodzic przynosi z zamrażalnika lub zza okna płaski pojemnik z zamarzniętą wodą, aby pokazać taflę lodu. Dziecko wyjmuje z pojemnika lód, bada jego właściwości: zimny, ciężki, przezroczysty. Zauważa, że można go łamać.
R. pyta: Dlaczego nie wolno wchodzić na zamarznięte stawy, rzeki?
Gdzie możemy bezpieczne jeździć na łyżwach?

2. „Wędrująca śnieżynka” – zabawa manualna.
Dzieci doskonalą chwyt pęsetowy. Na płatku kosmetycznym R. rysuje mazakiem śnieżynkę.Dziecko dostaje klamerkę do bielizny. Jego zadaniem jest przeniesienie za pomocą spinaczy śnieżynki do Rodzica. Śnieżynka nie może spaść.
•płatek kosmetyczny, spinacze do bielizny, mazak

3. „Na lodowisku” – zabawa ruchowa.
Rodzic zaprasza dziecko do „jazdy na łyżwach”. Dziecko naśladuje zakładanie i zapinanie butów, a także pierwsze kroki na lodzie. Następnie R. włącza muzykę klasyczną, np. utwór „Zima” Antonia Vivaldiego.
https://www.youtube.com/watch?v=u3ATvVg_2Rs
Dziecko naśladuje jazdę na łyżwach, próbuje robić piruety. Może tańczyć solo, w duecie, np. z rodzeństwem.

4. Praca plastyczno – techniczna:
Aniołek na choinkę: https://www.youtube.com/watch?v=r-IbWtS58ow

23.12.2020r. ( środa) – „Ciepło – zimno”

1. „Taniec z termometrem” – zapoznanie z wierszem.
Rodzic wcześniej pokazuje dziecku duży okienny termometr rtęciowy.
W przypadku braku termometra można skorzystać ze zdjęcia z Internetu.

Czytanie przez Rodzica wiersza:

Taniec z termometrem
Tadeusz Śliwiak

Powiedz, proszę, czemu chodzisz w takim grubym swetrze,
drogi panie, miły panie, panie termometrze?
Gdybym nie miał tego swetra, zmarzłbym tu okropnie.
Przecież zima, straszny mróz tu, minus dziesięć stopni.
Nie wiedziałem, termometrze, żeś ty taki piecuch.
Zatańcz z nami w koło, to ci będzie cieplej nieco.
Oj, nie mogę, gdyby słupek rtęci poszedł w górę, urządziłaby mi zima straszną awanturę.

2. „Termometr” – poznanie zasad działania termometru.
Dziecko odszukuje cyfrę 0, a Rodzic dodaje, że gdy słupek rtęci spada poniżej 0 stopni, mówimy, że jest ujemna temperatura, czyli jest zimno i woda zamarza: tworzą się sople na dachach i rynnach, a kałuże skuwa lód. Kiedy zaś słupek rtęci znajduje się powyżej poziomu 0 stopni, temperatura jest dodatnia, a woda nie zamarza. Im wyżej sięga słupek rtęci, tym jest cieplej, im niżej – tym zimniej.

3. Kolorowanie kolorowanki kredkami lub onlline ( w zależności od możliwości wydruku)
http://www.supercoloring.com/pl/kolorowanki/dom-zima-0

16.12.2020r. ( poniedziałek) – „Z życzliwością do innych”

  1. Jak pomagam w przygotowaniach do świąt” – wypowiedź dziecka. Dziecko opowiada, w jaki sposób pomaga rodzicom w przygotowaniach do świąt Bożego Narodzenia.

  2. Powtórzenie słów piosenki:

     

Święta, święta, święta

sł. Ewa Chotomska,

muz. Krzysztof Marzec

 

  1. Za kilka dni, gdy spadnie śnieg,

    zapłonie pierwsza gwiazdka.

Spotkamy się, by spędzić czas

w rodzinnych ciepłych gniazdkach.

Usiądziemy przy stole pod choinką iglastą,

Wszystkie świeczki zapłoną,

będzie ciepło i jasno. /2×

 

Ref.: Święta, święta, święta, święta,

czas kolędowania.

Święta, święta, święta, święta,

narodziny Pana.

 

2. Przez jakiś czas zostanie w nas

świąteczny zapach ciasta,

By tak jak ptak, gdy minie rok,

w rodzinne wrócić gniazda.

Gdy zaświeci choinka,

odnowimy wspomnienia,

łamiąc kruchy opłatek,

wypowiemy życzenia. /2×

 

Ref.: Święta, święta…

 

2. Wykonanie ozdoby świątecznej – „Aniołek”

 

15.12.2020r. ( wtorek ) – „Jesteśmy aktorami”

1. „W Wigilię” – pamięciowe opanowanie wiersza.

W Wigilię

Anna Paszkiewicz

Na stole obrus, a pod nim siano,

Dwanaście potraw wśród nakryć czeka,

Już pierwsza gwiazdka na niebie błyska,

Nikt się nie kłóci i nie narzeka.

Wszyscy opłatek biorą do ręki,

Szczere życzenia sobie składają.

A gdy spróbują każdego dania,

Piękne kolędy wspólnie śpiewają.

Jeśli wędrowiec do drzwi zapuka,

Zostanie dzisiaj ciepło przyjęty,

A kto był dobry, miły, uczynny,

Ten pod choinką znajdzie prezenty.

  1. Praca z KP2.29 – kolorowanie i odczytywanie kodu na kratownicy, czytanie globalne, rysowanie po śladzie.

     

  2. Praca z CziP28 wyszukiwanie litery y w tekście, odszukiwanie takiego samego układu liter, ćwiczenie analizy i syntezy wzrokowej, rozwijanie umiejętności czytania ze zrozumieniem.

14.12.2020r. (środa) – „Scena jak w teatrze”

      1. Ćwiczenia aktorskie” – gimnastyka buzi i języka. Rodzic informuje dziecko, że każdy aktor uczy się prawidłowego wymawiania i akcentowania wyrazów – tzw. dykcji. Dziecko wstaje, kładzie dłoń na przeponie i powtarzają za R.

        – Ćwiczenia oddechowe:

        Wciągaj powietrze nosem, a następnie długo wypuszczaj ustami.

        Nabieraj powietrze i przesuwaj je z policzka do policzka.

        Na jednym wydechu policz do 10.

        Powtarzaj sylaby: ho-ho, hi-hi, hu-hu, muuuuu, mi-ko, li-fa, hi-ma.

2. Praca z CziP29 dorysowywanie drugiej połowy ozdób, kolorowanie, rozwijanie sprawności grafomotorycznej dziecka.

3. Praca plastyczna – wykonanie jednej z kartek (z materałów dostępnych w domu).

http://www.kreatywniewdomu.pl/2019/11/kartki-swiateczne-z-motywem-choinki.html

 

Uwaga

Dziecko wykonuje pracę manualną zawsze w obecności osoby dorosłej.

20.11.2020r. – Malujemy wiatr i deszcz

– Oglądanie obrazu – „Jesienna szaruga”

Budowanie odpowiedzi na pytania: Co to znaczy „szaruga jesienna”? Jakimi kolorami namalowalibyśmy deszczową jesień?

– „Mokre na mokrym” – zabawa plastyczna. Na początek spryskujemy kartkę z bloku technicznego wodą, a następnie malujemy na niej farbami akwarelowymi. Obserwujemy, co się dzieje po połączeniu barw, w jaki sposób powstają inne kolory. Gdy praca wyschnie, mazakami rysujemy kontury np.: drzewa, domu, postaci.

– Dziecko ozdabia literę U z KDS – wzór 9a materiałami o różnej fakturze, np.: plasteliną, kaszą, guzikami, makaronem, piaskiem, kamykami, futerkiem, folią aluminiową, piórkami, wstążeczkami, papierem kolorowym, bibułą, folią bąbelkową, filcem.

Uwaga

Jeżeli nie mamy Kart z KDS-u to można narysować dziecku dużą drukowaną literę U na kartce z bloku technicznego do wypełnienia w środku dostępnymi materiałami.

Ćwiczenie dodatkowe:

– „Rytmy”– zabawy matematyczno-ruchowe. Rodzic przygotowuje kartoniki – każdy z narysowaną figurą geometryczną (koło, kwadrat, trójkąt, prostokąt). Ustala z dzieckiem, że każdej figurze przypisany jest określony ruch: koło – klaśnięcie, trójkąt – podskok, kwadrat – tupnięcie, prostokąt – przysiad (można wykonać piktogramy). Następnie pokazuje dziecku kartonik a dziecko wykonuje odpowiedni ruch.

19.11.2020r. – Muzyka wokół nas

  • Nam jesień niestraszna” – zapoznanie ze słowami i melodią piosenki, określenie nastroju; nauka pierwszej zwrotki i refrenu na pamięć.

Nam jesień niestraszna

sł. Agnieszka Filipkowska, muz. Wojciech Zieliński

Ref. 1: Jak smutno listopad dziś śpiewa… Posłuchaj:

wiatr świszczy, deszcz siąpi, dzień szary i plucha…

Lecz chociaż świat tonie w kałużach i błocie,

nam jesień niestraszna, nie damy się słocie!

Choć deszcz, atmosfera wciąż u nas wesoła.

Spójrz! Tyle jest hobby ciekawych dokoła!

1.Tu zbiera się znaczki, słoniki, pocztówki,

magnesy, co trafią na drzwi od lodówki.

Tu stworzysz kolekcję niezwykłych kamieni.

A każdy breloczek w skarb może się zmienić.

Ref. 2: Bo chociaż świat tonie w kałużach i błocie,

nam jesień niestraszna, nie damy się słocie!

Choć deszcz, atmosfera wciąż u nas wesoła.

Spójrz! Tyle jest hobby ciekawych dokoła.

2. Z kawałka tektury, bibuły, guzików

tu małych dzieł sztuki wykonasz bez liku.

Malować, wycinać lub lepić coś z gliny

tu możesz bez końca przez długie godziny.

Ref. 2: Bo chociaż świat tonie w kałużach i błocie…

3. Tu płyną melodie, gdy stukasz w klawisze

lub śpiewasz piosenki raz głośniej, raz ciszej.

Na flecie, perkusji czy na ukulele…

By muzykę tworzyć, sposobów jest wiele.

Ref. 2: Bo chociaż świat tonie w kałużach i błocie…

  • Wyszukiwanie w tekście liter e, E – ćwiczenia z Czytam i Piszę, s.22 – odczytywanie sylab oraz tekstu słowno-obrazkowego, utrwalenie liter e, E.

  • Propozycja ćwiczeń dodatkowych:

    1) zabawa matematyczna „Kubki i kulki”. Dziecko pracuje w parze z Rodzicem, jedno ma kubek i 7 kulek (lub innych liczmanów: nakrętek, klocków, żołędzi itp.). Drugie ma biały pasek szerokości 5 cm i 7 innych liczmanów. Pierwsze chowa pod kubkiem część liczmanów, przelicza i podaje liczbę. Drugie odlicza tyle samo liczmanów i układa na pasku. Następnie sprawdzamy, czy nasze zbiory mają tyle samo elementów przez łączenie liczmanów w pary.

    2) Zabawy ruchowe z wykorzystaniem np. taśmy malarskiej.

    Zabawy ruchowe w domu, kids fun in home

     

Uwaga

Ćwiczenia wykonywane przez dziecko odbywają się z zachowaniem bezpieczeństwa, w obecności osoby dorosłej.

18.11.2020r. – Nasze zbiory

1) Ćwiczenia pamięci i spostrzegawczości:

  • Oglądanie filmu edukacyjnego:

Jesień – zagadki i ciekawostki”

 

Budowanie odpowiedzi na pytania:

– Jakie mamy pory roku?

– Kiedy rozpoczyna się kalendarzowa jesień?

– Dlaczego jesienią liście spadają z drzew?

– Jakie w filmie pojawiły się dary jesieni?

 

  1. Wprowadzenie cyfry 3 – Karty Pracy 2, s.6 – ćwiczenia w przeliczaniu, rozwijanie logicznego myślenia.

     

  2. Utrwalenie cyfry 3 – karty pracy „Liczenie” s.21 – kreślenie cyfry w powiększonej liniaturze i po śladzie, rozwijanie sprawności grafomotorycznej.

  3. Jesień” – praca plastyczna; rysowanie kredkami świecowymi lub malowanie farbami.

17.11.2020r. – Zainteresowania

1) Oglądanie filmów:

– Zainteresowania – inspiracja do działania i sposób na relaks (odcinek 6)

– Moje hobby i zainteresowani

  • odpowiedź na pytanie – Czym ineresowała się dziewczynka?

2) „Co lubimy robić?” – wypowiedź dziecka nt. zainteresowań na podstawie wiersza przeczytanego przez Rodzica.

Każdy coś robi

Barbara Zakrzewska

To jest Darek

a gdzie Marek?

Marek maluje

co w sercu czuje.

To jest Wacek,

a gdzie Jacek?

Jacek się cieszy,

napisał pięć wierszy.

To jest Tadek,

a gdzie Radek?

Radek dom sprzata

we wszystkich kątach?

To jest Romek,

a gdzie Tomek?

Tomek ksiażkę chwyta,

wciąż czyta i czyta.

– Co dzieci lubiły robić

– Czym się interesowały?

  • Co to znaczy „mieć hobby”?

  • Co to znaczy „być pasjonatem, pasjonować się czymś”?

3) Dokończenie zdania: Interesuję się ……………………………………

4) Ćwiczenia – prezentacja małej i wielkiej litery e,E – Karta Pracy 2; s. 4-5

5) Wyszukiwanie i kolorowanie liter e,E – Karty pracy: Czytam i Piszę s. 21

 

16.11.2020r. – Wyobraźnia

Przeczytanie przez Rodzica tekstu:
Skarb
Joanna M. Chmielewska
W poniedziałek pani Ala przyniosła do przedszkola paczkę owiniętą w kolorowy papier i prze-wiązaną zieloną kokardą. Położyła ją na biurku.
  • Proszę pani, a co jest w tej paczce?-spytał Krzyś, wchodząc do sali.
  • Na razie to tajemnica. Jutro się dowiecie – odpowiedziała pani z uśmiechem.
    Tego ranka wychowawczyni starszaków usłyszała to samo pytanie od każdego dziecka z grupy i z anielską cierpliwością osiemnaście razy na nie odpowiedziała.
  • Ciekawe, co tam może być? – Arek przyglądał się paczce.
  • Może pani Ala dostała od kogoś prezent?– E tam, gdyby to był prezent, pani pokazałaby go od razu albo nie pokazywała wcale – stwierdził Krzysiek.
  • A może to prezent dla nas od pani Ali? – szepnęła Zuzia do Kasi.
  • Albo nagrody! – zawołała Kasia.
  • A za co niby te nagrody? – spytał Tomek.
  • Nie wiem. Może jutro pani ogłosi jakiś konkurs? – A może tam są cukierki? Wielkie pudło czekoladowych cukierków, mniam – rozmarzyła się Nikola.
  • A ja myślę, że tam jest skarb – powiedziała tajemniczym tonem Agnieszka i od tej pory dzieci nie rozmawiały już o niczym innym, tylko o tajemniczym skarbie w paczce.
  • Miała nam pani dzisiaj pokazać, co jest w tej paczce – przypomniał Krzysiek następnego dnia, we wtorek.
  • Pokażę, ale po śniadaniu.
    Dzieci jeszcze nigdy nie zjadły tak szybko. Spieszyło im się, żeby zobaczyć, co kryje tajemni-cza paczka. Po śniadaniu usiadły grzecznie w kręgu na dywanie i czekały. Kiedy pani Ala zaczęła rozwiązywać zieloną kokardę, Agnieszka wstrzymała oddech. Tak długo trwało, zanim pani zdjęła papier, którym było owinięte tekturowe pudło. A potem po-woli otworzyła pudło i oczom dzieci ukazała się drewniana szkatułka. Pani wyjęła ją z pudła i postawiła na środku dywanu.
  • Ale ładna! – zachwyciła się Kasia.
  • A co w niej jest? – spytali jednocześnie Maciek i Arek.
  • Jutro się dowiecie – odpowiedziała pani z tajemniczym uśmiechem.
  • Dopiero jutro? Dlaczego? Nie wytrzymamy do jutra! Niech pani nam pokaże teraz! – pro-siły dzieci.
    Jednak pani Ala nie dała się przekonać. Postawiła szkatułkę na najwyższej szafce.
  • Mówię wam, że tam musi być skarb! – przekonywała Agnieszka.
  • Może pani trzyma w niej złote pierścionki i bransoletki? – zastanawiała się Kasia.
  • Albo brylanty! – Ola nigdy nie widziała brylantów, a tak bardzo chciałaby zobaczyć.
  • Ja myślę, że są tam jakieś ważne dokumenty – stwierdził Kuba.
  • A może coś zabytkowego? – zgadywał Daniel.
    Kolejnego dnia, w środę, starszaki poradziły sobie ze śniadaniem chyba jeszcze szybciej niż we wtorek. I zanim pani zdążyła cokolwiek powiedzieć, już siedziały na dywanie. Pani Ala sięgnęła po szkatułkę. Wszystkie oczy wpatrywały się w nią, kiedy nie spiesząc się, podnosiła wieczko.
  • On musi być bardzo stary – szepnęła Tosia, patrząc na klucz leżący na dnie szkatułki. Może nawet starszy niż moja prababcia?
  • A może on jest zaczarowany? – zastanawiała się Nikola.
  • Proszę pani, a od czego jest ten klucz? – spytał Krzysiek.
    Pani nie odpowiedziała. Położyła palec na ustach, dając znak, żeby dzieci były cicho, a potem wyjęła klucz ze szkatułki i podała Tosi, pokazując, żeby przekazała go dalej w kręgu.
  • Teraz nam pani powie, od czego on jest? – zapytał Maciek, gdy klucz wrócił do pani.
  • Teraz mam dla was zadanie. – Pani się uśmiechnęła. – Narysujcie drzwi, które mógłby otwierać ten klucz, i pomyślcie, co mogłoby się za nimi znajdować.
    Niektóre dzieci od razu zabrały się do rysowania, inne musiały się chwilę zastanowić. Arek narysował srebrne drzwi, za którymi kryły się takie komputery, jakich jeszcze nie ma na świecie. Zielone drzwi Nikoli prowadziły do zaczarowanej krainy kwiatów, które umiały mówić. Brązowe drzwi Kuby wiodły do archiwum pełnego dokumentów, z których można było wy-czytać, co zrobić, żeby ludzie byli szczęśliwi. Za turkusowymi drzwiami Kasi znajdowało się la-boratorium, w którym naukowcy wynaleźli lekarstwo na raka. Ozdobione brylantami drzwi Oli prowadziły do komnat księżniczki. A za kolorowymi drzwiami Agnieszki był skarb. Jaki skarb, tego Agnieszka jeszcze nie wiedziała. Bo przecież skarby bywają różne.
  • Powie nam pani, do czego tak naprawdę jest ten klucz? – spytał Maciek, kiedy już wszystkie dzieci pokazały swoje rysunki.
  • W niedzielę wybrałam się na spacer do lasu – zaczęła pani Ala.
    Szłam wąską ścieżką, która skończyła się nagle przy głazie porośniętym mchem. I wtedy zobaczyłam klucz. Leżał koło kamienia, częściowo ukryty w trawie. W pobliżu nie było budynków ani śladów ruin, żadnych drzwi, które ten klucz mógłby otwierać. Może ktoś go zgubił, a może schował tam specjalnie? Ciekawe, kto to był? I do czego służył ten klucz? Wyobrażałam sobie różne historie. A potem pomyślałam: „A co wymyśliłyby dzieci z mojej grupy?”.
  • To pani nie wie, do czego jest ten klucz? – W głosie Maćka było słychać rozczarowanie.
  • A ja wiem! To jest klucz do wyobraźni! – zawołała Zuzia.
  • E tam, ja myślałem, że do czegoś ważnego – powiedział Maciek.
  • Wyobraźnia jest ważna – zaprotestowała Zuzia.
  • Gdyby nie było wyobraźni, nie byłoby muzyki ani obrazów, ani nawet Kubusia Puchatka.
  • Ani samolotów, bo nikt by sobie nie wyobraził, że ludzie mogą latać – stwierdził Kuba.
  • I komputerów też by nie było? – zdziwił się Maciek.
  • I nawet marzeń by nie było! – zawołała zaskoczona tym odkryciem Ola.
  • Wyobraźnia jest bardzo ważna!– A ja zgadłam! – ucieszyła się Agnieszka.
  • To klucz do skarbu! Bo przecież wyobraźnia to skarb, prawda?
ćw. 1
Budowanie odpowiedzi na pytania:
Co znajdowało się w szkatułce?
Do czego służy klucz?
Co można otwierać kluczem?
Co to jest wyobraźnia?
Czy wyobraźni można dotknąć albo schować ją do szuflady?
ćw. 2
Kolorowe obrazki” – zabawa plastyczna.
Dzieci składają kartkę A4 na pół. Rozkładają i na jednej części pędzlem robią 2–4 kolorowe kleksy. Składają strony i pięścią delikatnie wykonują owalne ruchy tak, aby kolory się połączyły. Następnie otwierają kartkę i opowiadają, co według nich powstało. Następnie mazakiem dorysowują elementy tak, aby powstał obrazek.
Wypowiedź dziecka nt. rysunku:
– Co przedstawia Twój rysunek?
ćw.3
Nauka na pamięć słów piosenki:
Ewelina
sł. i muz. Maria Zofia Tomaszewska
Niedaleko mego domu
mieszka mała Ewelinka.
Chociaż jest ode mnie młodsza,
bardzo zdolna to dziewczynka.
Ewelina umie śpiewać,
pięknie tańczy na dywanie
Pragnie być nauczycielką,
chce być mądra jak jej pani.

13.11.2020r. (piątek) – Stolice Polski, Sławni Polacy

– Wysłuchanie piosenki:

– Oglądanie filmu edukacyjnego o stolicach Polski: „Najważniejsze miasto – stolica”.

– Budowanie odpowiedzi na pytanie:

O jakich miastach była mowa w filmie?

Co to znaczy, że miasto jest stolicą?

Jak nazywa się stolica Polski?

Jak nazywały się wcześniejsze stolice Polski?

– Poruszanie się zgodnie z rytmem – Karta Pracy 1 – s.55

– Wysłuchanie piosenki: „Niezwykłe Lekcje Rytmiki – Wielcy Polacy”

– Odpowiedź na pytanie:

O jakich sławnych Polakach była mowa w piosence?

– Rozpoznawanie i podawanie nazw instrumentów muzycznych – Karta Pracy 1 – s.56

12.11.2020r. (czwartek) – Narodowe Święto Niepodległości
 

1. Wysłuchanie piosenki:

ZoZi – Co to jest niepodległość? (piosenka dla dzieci)

2. Ogladnięcie filmu dla dzieci:

Co mały patriota wiedzieć powinien? – prezentacja

3. „ Mazurek Dąbrowskiego” – nauka słów hymnu Polski oraz śpiew z zachowaniem odpowiedniej postawy.

Mazurek Dąbrowskiego

sł. Józef Wybicki

Jeszcze Polska nie zginęła,
Kiedy my żyjemy.
Co nam obca przemoc wzięła,
Szablą odbierzemy.

Marsz, marsz, Dąbrowski,
Z ziemi włoskiej do Polski.
Za twoim przewodem
Złączym się z narodem.

Przejdziem Wisłę, przejdziem Wartę,
Będziem Polakami.
Dał nam przykład Bonaparte,
Jak zwyciężać mamy.

Marsz, marsz, Dąbrowski…

Jak Czarniecki do Poznania
Po szwedzkim zaborze,
Dla ojczyzny ratowania
Wrócim się przez morze.

Marsz, marsz, Dąbrowski…

Już tam ojciec do swej Basi
Mówi zapłakany –
Słuchaj jeno, pono nasi
Biją w tarabany.

Marsz, marsz, Dąbrowski…

4. Liczenie elementów, dopełnianie do 3 – Karty pracy – Liczenie s. 20

 

10.11.2020r. (wtorek) – Polskie symbole narodowe

1. Oglądanie filmu animowanego na temat polskich symboli narodowych:
IPNtv Kraków – Polskie Symbole Narodowe – Polak Mały

2. Kolorowanie godła zgodnie z kodem – Karta pracy 1 – s.54

3. Pamięciowe opanowanie wiersza :

Polskie symbole
Marcin Przewoźniak

To nasza flaga. Barwy znajome
Na górze białe, w dole czerwone
Czerwień to walka, miłość i wierność.
A biel? To czystość oraz szlachetność.
Czerwień to tarcza. A biel? To orzeł.
Skąd to wiadomo? Sam sprawdzić możesz.

Popatrz na godło. Polaku mały.
W tarczy czerwonej jest orzeł biały.
Słuchaj „Mazurka”. Pieśni znajomej.
O tym, że Polska jest naszym domem.
Stojąc na baczność, w hymnie śpiewamy
Że jest ojczyzną, którą kochamy.

4. Rysowanie instrumentów w tunelu – „Czytam i Piszę” – karta s.19.

 
9.11.2020r. /poniedziałek/- Jak powstała Polska
 
1. Wysłuchanie legendy:
POLSKIE LEGENDY: O LECHU, CZECHU I RUSIE – O POWSTANIU PAŃSTWA POLSKIEGO

2. Budowanie odpowiedzi na pytania:
– Jak nazywali się trzej bracia?
– Który z nich wędrował ze swoimi ludźmi najdłużej?
– Jak wyglądała kraina, którą wybrał dla swoich ludzi Lech?
– Co zobaczył Lech?
– Jak nazywała się osada, którą zobaczył Lech?
 
3. Układanie historyjki obrazkowej – Karta pracy 1 – s. 53
/ułożoną historyjkę, jeżeli to możliwe należy przykleić na kartce /  
6.11.2020r. (piątek) – Obchodzimy Międzynarodowy Dzień Postaci z Bajek
 
1. Oglądanie bajki: „Trzy Małe Świnki” | Bajki po Polsku |

2. Budowanie odpowiedzi na pytania:
Gdzie wyruszyły Małe Świnki?
Co zrobiła najmłodsza Świnka?
Co wykonała średnia Świnka?
Jaki dom wybudował najstarszy brat?
Kto odwiedził Świnki?
Co zrobił wilk?
W jaki sposób Świnki poradziły sobie z nieproszonym gościem?
Jak rozumiesz słowa: „Jeśli się bardzo starasz to osiągniesz sukces?”
 
3. Kolorowanie kredkami lub online ( w przypadku braku możliwości wydruku) kolorowanki : „Trzy małe świnki bawią się latem”
http://www.supercoloring.com/pl/kolorowanki/trzy-male-swinki-bawia-sie-latem?tag=59101  
Skip to content