Tygryskowe zajęcia zdalne…

19.11.2020r. – Malujemy wiatr i deszcz

– Oglądanie obrazu – „Jesienna szaruga”

Budowanie odpowiedzi na pytania: Co to znaczy „szaruga jesienna”? Jakimi kolorami namalowalibyśmy deszczową jesień?

– „Mokre na mokrym” – zabawa plastyczna. Na początek spryskujemy kartkę z bloku technicznego wodą, a następnie malujemy na niej farbami akwarelowymi. Obserwujemy, co się dzieje po połączeniu barw, w jaki sposób powstają inne kolory. Gdy praca wyschnie, mazakami rysujemy kontury np.: drzewa, domu, postaci.

– Dziecko ozdabia literę U z KDS – wzór 9a materiałami o różnej fakturze, np.: plasteliną, kaszą, guzikami, makaronem, piaskiem, kamykami, futerkiem, folią aluminiową, piórkami, wstążeczkami, papierem kolorowym, bibułą, folią bąbelkową, filcem.

Uwaga

Jeżeli nie mamy Kart z KDS-u to można narysować dziecku dużą drukowaną literę U na kartce z bloku technicznego do wypełnienia w środku dostępnymi materiałami.

Ćwiczenie dodatkowe:

– „Rytmy”– zabawy matematyczno-ruchowe. Rodzic przygotowuje kartoniki – każdy z narysowaną figurą geometryczną (koło, kwadrat, trójkąt, prostokąt). Ustala z dzieckiem, że każdej figurze przypisany jest określony ruch: koło – klaśnięcie, trójkąt – podskok, kwadrat – tupnięcie, prostokąt – przysiad (można wykonać piktogramy). Następnie pokazuje dziecku kartonik a dziecko wykonuje odpowiedni ruch.

19.11.2020r. – Muzyka wokół nas

  • Nam jesień niestraszna” – zapoznanie ze słowami i melodią piosenki, określenie nastroju; nauka pierwszej zwrotki i refrenu na pamięć.

Nam jesień niestraszna

sł. Agnieszka Filipkowska, muz. Wojciech Zieliński

Ref. 1: Jak smutno listopad dziś śpiewa… Posłuchaj:

wiatr świszczy, deszcz siąpi, dzień szary i plucha…

Lecz chociaż świat tonie w kałużach i błocie,

nam jesień niestraszna, nie damy się słocie!

Choć deszcz, atmosfera wciąż u nas wesoła.

Spójrz! Tyle jest hobby ciekawych dokoła!

1.Tu zbiera się znaczki, słoniki, pocztówki,

magnesy, co trafią na drzwi od lodówki.

Tu stworzysz kolekcję niezwykłych kamieni.

A każdy breloczek w skarb może się zmienić.

Ref. 2: Bo chociaż świat tonie w kałużach i błocie,

nam jesień niestraszna, nie damy się słocie!

Choć deszcz, atmosfera wciąż u nas wesoła.

Spójrz! Tyle jest hobby ciekawych dokoła.

2. Z kawałka tektury, bibuły, guzików

tu małych dzieł sztuki wykonasz bez liku.

Malować, wycinać lub lepić coś z gliny

tu możesz bez końca przez długie godziny.

Ref. 2: Bo chociaż świat tonie w kałużach i błocie…

3. Tu płyną melodie, gdy stukasz w klawisze

lub śpiewasz piosenki raz głośniej, raz ciszej.

Na flecie, perkusji czy na ukulele…

By muzykę tworzyć, sposobów jest wiele.

Ref. 2: Bo chociaż świat tonie w kałużach i błocie…

  • Wyszukiwanie w tekście liter e, E – ćwiczenia z Czytam i Piszę, s.22 – odczytywanie sylab oraz tekstu słowno-obrazkowego, utrwalenie liter e, E.

  • Propozycja ćwiczeń dodatkowych:

    1) zabawa matematyczna „Kubki i kulki”. Dziecko pracuje w parze z Rodzicem, jedno ma kubek i 7 kulek (lub innych liczmanów: nakrętek, klocków, żołędzi itp.). Drugie ma biały pasek szerokości 5 cm i 7 innych liczmanów. Pierwsze chowa pod kubkiem część liczmanów, przelicza i podaje liczbę. Drugie odlicza tyle samo liczmanów i układa na pasku. Następnie sprawdzamy, czy nasze zbiory mają tyle samo elementów przez łączenie liczmanów w pary.

    2) Zabawy ruchowe z wykorzystaniem np. taśmy malarskiej.

    Zabawy ruchowe w domu, kids fun in home

     

Uwaga

Ćwiczenia wykonywane przez dziecko odbywają się z zachowaniem bezpieczeństwa, w obecności osoby dorosłej.

18.11.2020r. – Nasze zbiory

1) Ćwiczenia pamięci i spostrzegawczości:

  • Oglądanie filmu edukacyjnego:

Jesień – zagadki i ciekawostki”

 

Budowanie odpowiedzi na pytania:

– Jakie mamy pory roku?

– Kiedy rozpoczyna się kalendarzowa jesień?

– Dlaczego jesienią liście spadają z drzew?

– Jakie w filmie pojawiły się dary jesieni?

 

  1. Wprowadzenie cyfry 3 – Karty Pracy 2, s.6 – ćwiczenia w przeliczaniu, rozwijanie logicznego myślenia.

     

  2. Utrwalenie cyfry 3 – karty pracy „Liczenie” s.21 – kreślenie cyfry w powiększonej liniaturze i po śladzie, rozwijanie sprawności grafomotorycznej.

  3. Jesień” – praca plastyczna; rysowanie kredkami świecowymi lub malowanie farbami.

17.11.2020r. – Zainteresowania

1) Oglądanie filmów:

– Zainteresowania – inspiracja do działania i sposób na relaks (odcinek 6)

– Moje hobby i zainteresowani

  • odpowiedź na pytanie – Czym ineresowała się dziewczynka?

2) „Co lubimy robić?” – wypowiedź dziecka nt. zainteresowań na podstawie wiersza przeczytanego przez Rodzica.

Każdy coś robi

Barbara Zakrzewska

To jest Darek

a gdzie Marek?

Marek maluje

co w sercu czuje.

To jest Wacek,

a gdzie Jacek?

Jacek się cieszy,

napisał pięć wierszy.

To jest Tadek,

a gdzie Radek?

Radek dom sprzata

we wszystkich kątach?

To jest Romek,

a gdzie Tomek?

Tomek ksiażkę chwyta,

wciąż czyta i czyta.

– Co dzieci lubiły robić

– Czym się interesowały?

  • Co to znaczy „mieć hobby”?

  • Co to znaczy „być pasjonatem, pasjonować się czymś”?

3) Dokończenie zdania: Interesuję się ……………………………………

4) Ćwiczenia – prezentacja małej i wielkiej litery e,E – Karta Pracy 2; s. 4-5

5) Wyszukiwanie i kolorowanie liter e,E – Karty pracy: Czytam i Piszę s. 21

 

16.11.2020r. – Wyobraźnia

Przeczytanie przez Rodzica tekstu:
Skarb
Joanna M. Chmielewska
W poniedziałek pani Ala przyniosła do przedszkola paczkę owiniętą w kolorowy papier i prze-wiązaną zieloną kokardą. Położyła ją na biurku.
  • Proszę pani, a co jest w tej paczce?-spytał Krzyś, wchodząc do sali.
  • Na razie to tajemnica. Jutro się dowiecie – odpowiedziała pani z uśmiechem.
    Tego ranka wychowawczyni starszaków usłyszała to samo pytanie od każdego dziecka z grupy i z anielską cierpliwością osiemnaście razy na nie odpowiedziała.
  • Ciekawe, co tam może być? – Arek przyglądał się paczce.
  • Może pani Ala dostała od kogoś prezent?– E tam, gdyby to był prezent, pani pokazałaby go od razu albo nie pokazywała wcale – stwierdził Krzysiek.
  • A może to prezent dla nas od pani Ali? – szepnęła Zuzia do Kasi.
  • Albo nagrody! – zawołała Kasia.
  • A za co niby te nagrody? – spytał Tomek.
  • Nie wiem. Może jutro pani ogłosi jakiś konkurs? – A może tam są cukierki? Wielkie pudło czekoladowych cukierków, mniam – rozmarzyła się Nikola.
  • A ja myślę, że tam jest skarb – powiedziała tajemniczym tonem Agnieszka i od tej pory dzieci nie rozmawiały już o niczym innym, tylko o tajemniczym skarbie w paczce.
  • Miała nam pani dzisiaj pokazać, co jest w tej paczce – przypomniał Krzysiek następnego dnia, we wtorek.
  • Pokażę, ale po śniadaniu.
    Dzieci jeszcze nigdy nie zjadły tak szybko. Spieszyło im się, żeby zobaczyć, co kryje tajemni-cza paczka. Po śniadaniu usiadły grzecznie w kręgu na dywanie i czekały. Kiedy pani Ala zaczęła rozwiązywać zieloną kokardę, Agnieszka wstrzymała oddech. Tak długo trwało, zanim pani zdjęła papier, którym było owinięte tekturowe pudło. A potem po-woli otworzyła pudło i oczom dzieci ukazała się drewniana szkatułka. Pani wyjęła ją z pudła i postawiła na środku dywanu.
  • Ale ładna! – zachwyciła się Kasia.
  • A co w niej jest? – spytali jednocześnie Maciek i Arek.
  • Jutro się dowiecie – odpowiedziała pani z tajemniczym uśmiechem.
  • Dopiero jutro? Dlaczego? Nie wytrzymamy do jutra! Niech pani nam pokaże teraz! – pro-siły dzieci.
    Jednak pani Ala nie dała się przekonać. Postawiła szkatułkę na najwyższej szafce.
  • Mówię wam, że tam musi być skarb! – przekonywała Agnieszka.
  • Może pani trzyma w niej złote pierścionki i bransoletki? – zastanawiała się Kasia.
  • Albo brylanty! – Ola nigdy nie widziała brylantów, a tak bardzo chciałaby zobaczyć.
  • Ja myślę, że są tam jakieś ważne dokumenty – stwierdził Kuba.
  • A może coś zabytkowego? – zgadywał Daniel.
    Kolejnego dnia, w środę, starszaki poradziły sobie ze śniadaniem chyba jeszcze szybciej niż we wtorek. I zanim pani zdążyła cokolwiek powiedzieć, już siedziały na dywanie. Pani Ala sięgnęła po szkatułkę. Wszystkie oczy wpatrywały się w nią, kiedy nie spiesząc się, podnosiła wieczko.
  • On musi być bardzo stary – szepnęła Tosia, patrząc na klucz leżący na dnie szkatułki. Może nawet starszy niż moja prababcia?
  • A może on jest zaczarowany? – zastanawiała się Nikola.
  • Proszę pani, a od czego jest ten klucz? – spytał Krzysiek.
    Pani nie odpowiedziała. Położyła palec na ustach, dając znak, żeby dzieci były cicho, a potem wyjęła klucz ze szkatułki i podała Tosi, pokazując, żeby przekazała go dalej w kręgu.
  • Teraz nam pani powie, od czego on jest? – zapytał Maciek, gdy klucz wrócił do pani.
  • Teraz mam dla was zadanie. – Pani się uśmiechnęła. – Narysujcie drzwi, które mógłby otwierać ten klucz, i pomyślcie, co mogłoby się za nimi znajdować.
    Niektóre dzieci od razu zabrały się do rysowania, inne musiały się chwilę zastanowić. Arek narysował srebrne drzwi, za którymi kryły się takie komputery, jakich jeszcze nie ma na świecie. Zielone drzwi Nikoli prowadziły do zaczarowanej krainy kwiatów, które umiały mówić. Brązowe drzwi Kuby wiodły do archiwum pełnego dokumentów, z których można było wy-czytać, co zrobić, żeby ludzie byli szczęśliwi. Za turkusowymi drzwiami Kasi znajdowało się la-boratorium, w którym naukowcy wynaleźli lekarstwo na raka. Ozdobione brylantami drzwi Oli prowadziły do komnat księżniczki. A za kolorowymi drzwiami Agnieszki był skarb. Jaki skarb, tego Agnieszka jeszcze nie wiedziała. Bo przecież skarby bywają różne.
  • Powie nam pani, do czego tak naprawdę jest ten klucz? – spytał Maciek, kiedy już wszystkie dzieci pokazały swoje rysunki.
  • W niedzielę wybrałam się na spacer do lasu – zaczęła pani Ala.
    Szłam wąską ścieżką, która skończyła się nagle przy głazie porośniętym mchem. I wtedy zobaczyłam klucz. Leżał koło kamienia, częściowo ukryty w trawie. W pobliżu nie było budynków ani śladów ruin, żadnych drzwi, które ten klucz mógłby otwierać. Może ktoś go zgubił, a może schował tam specjalnie? Ciekawe, kto to był? I do czego służył ten klucz? Wyobrażałam sobie różne historie. A potem pomyślałam: „A co wymyśliłyby dzieci z mojej grupy?”.
  • To pani nie wie, do czego jest ten klucz? – W głosie Maćka było słychać rozczarowanie.
  • A ja wiem! To jest klucz do wyobraźni! – zawołała Zuzia.
  • E tam, ja myślałem, że do czegoś ważnego – powiedział Maciek.
  • Wyobraźnia jest ważna – zaprotestowała Zuzia.
  • Gdyby nie było wyobraźni, nie byłoby muzyki ani obrazów, ani nawet Kubusia Puchatka.
  • Ani samolotów, bo nikt by sobie nie wyobraził, że ludzie mogą latać – stwierdził Kuba.
  • I komputerów też by nie było? – zdziwił się Maciek.
  • I nawet marzeń by nie było! – zawołała zaskoczona tym odkryciem Ola.
  • Wyobraźnia jest bardzo ważna!– A ja zgadłam! – ucieszyła się Agnieszka.
  • To klucz do skarbu! Bo przecież wyobraźnia to skarb, prawda?
ćw. 1
Budowanie odpowiedzi na pytania:
Co znajdowało się w szkatułce?
Do czego służy klucz?
Co można otwierać kluczem?
Co to jest wyobraźnia?
Czy wyobraźni można dotknąć albo schować ją do szuflady?
ćw. 2
Kolorowe obrazki” – zabawa plastyczna.
Dzieci składają kartkę A4 na pół. Rozkładają i na jednej części pędzlem robią 2–4 kolorowe kleksy. Składają strony i pięścią delikatnie wykonują owalne ruchy tak, aby kolory się połączyły. Następnie otwierają kartkę i opowiadają, co według nich powstało. Następnie mazakiem dorysowują elementy tak, aby powstał obrazek.
Wypowiedź dziecka nt. rysunku:
– Co przedstawia Twój rysunek?
ćw.3
Nauka na pamięć słów piosenki:
Ewelina
sł. i muz. Maria Zofia Tomaszewska
Niedaleko mego domu
mieszka mała Ewelinka.
Chociaż jest ode mnie młodsza,
bardzo zdolna to dziewczynka.
Ewelina umie śpiewać,
pięknie tańczy na dywanie
Pragnie być nauczycielką,
chce być mądra jak jej pani.

13.11.2020r. (piątek) – Stolice Polski, Sławni Polacy

– Wysłuchanie piosenki:

– Oglądanie filmu edukacyjnego o stolicach Polski: „Najważniejsze miasto – stolica”.

– Budowanie odpowiedzi na pytanie:

O jakich miastach była mowa w filmie?

Co to znaczy, że miasto jest stolicą?

Jak nazywa się stolica Polski?

Jak nazywały się wcześniejsze stolice Polski?

– Poruszanie się zgodnie z rytmem – Karta Pracy 1 – s.55

– Wysłuchanie piosenki: „Niezwykłe Lekcje Rytmiki – Wielcy Polacy”

– Odpowiedź na pytanie:

O jakich sławnych Polakach była mowa w piosence?

– Rozpoznawanie i podawanie nazw instrumentów muzycznych – Karta Pracy 1 – s.56

12.11.2020r. (czwartek) – Narodowe Święto Niepodległości
 

1. Wysłuchanie piosenki:

ZoZi – Co to jest niepodległość? (piosenka dla dzieci)

2. Ogladnięcie filmu dla dzieci:

Co mały patriota wiedzieć powinien? – prezentacja

3. „ Mazurek Dąbrowskiego” – nauka słów hymnu Polski oraz śpiew z zachowaniem odpowiedniej postawy.

Mazurek Dąbrowskiego

sł. Józef Wybicki

Jeszcze Polska nie zginęła,
Kiedy my żyjemy.
Co nam obca przemoc wzięła,
Szablą odbierzemy.

Marsz, marsz, Dąbrowski,
Z ziemi włoskiej do Polski.
Za twoim przewodem
Złączym się z narodem.

Przejdziem Wisłę, przejdziem Wartę,
Będziem Polakami.
Dał nam przykład Bonaparte,
Jak zwyciężać mamy.

Marsz, marsz, Dąbrowski…

Jak Czarniecki do Poznania
Po szwedzkim zaborze,
Dla ojczyzny ratowania
Wrócim się przez morze.

Marsz, marsz, Dąbrowski…

Już tam ojciec do swej Basi
Mówi zapłakany –
Słuchaj jeno, pono nasi
Biją w tarabany.

Marsz, marsz, Dąbrowski…

4. Liczenie elementów, dopełnianie do 3 – Karty pracy – Liczenie s. 20

 

10.11.2020r. (wtorek) – Polskie symbole narodowe

1. Oglądanie filmu animowanego na temat polskich symboli narodowych:
IPNtv Kraków – Polskie Symbole Narodowe – Polak Mały

2. Kolorowanie godła zgodnie z kodem – Karta pracy 1 – s.54

3. Pamięciowe opanowanie wiersza :

Polskie symbole
Marcin Przewoźniak

To nasza flaga. Barwy znajome
Na górze białe, w dole czerwone
Czerwień to walka, miłość i wierność.
A biel? To czystość oraz szlachetność.
Czerwień to tarcza. A biel? To orzeł.
Skąd to wiadomo? Sam sprawdzić możesz.

Popatrz na godło. Polaku mały.
W tarczy czerwonej jest orzeł biały.
Słuchaj „Mazurka”. Pieśni znajomej.
O tym, że Polska jest naszym domem.
Stojąc na baczność, w hymnie śpiewamy
Że jest ojczyzną, którą kochamy.

4. Rysowanie instrumentów w tunelu – „Czytam i Piszę” – karta s.19.

 
9.11.2020r. /poniedziałek/- Jak powstała Polska
 
1. Wysłuchanie legendy:
POLSKIE LEGENDY: O LECHU, CZECHU I RUSIE – O POWSTANIU PAŃSTWA POLSKIEGO

2. Budowanie odpowiedzi na pytania:
– Jak nazywali się trzej bracia?
– Który z nich wędrował ze swoimi ludźmi najdłużej?
– Jak wyglądała kraina, którą wybrał dla swoich ludzi Lech?
– Co zobaczył Lech?
– Jak nazywała się osada, którą zobaczył Lech?
 
3. Układanie historyjki obrazkowej – Karta pracy 1 – s. 53
/ułożoną historyjkę, jeżeli to możliwe należy przykleić na kartce /  
6.11.2020r. (piątek) – Obchodzimy Międzynarodowy Dzień Postaci z Bajek
 
1. Oglądanie bajki: „Trzy Małe Świnki” | Bajki po Polsku |

2. Budowanie odpowiedzi na pytania:
Gdzie wyruszyły Małe Świnki?
Co zrobiła najmłodsza Świnka?
Co wykonała średnia Świnka?
Jaki dom wybudował najstarszy brat?
Kto odwiedził Świnki?
Co zrobił wilk?
W jaki sposób Świnki poradziły sobie z nieproszonym gościem?
Jak rozumiesz słowa: „Jeśli się bardzo starasz to osiągniesz sukces?”
 
3. Kolorowanie kredkami lub online ( w przypadku braku możliwości wydruku) kolorowanki : „Trzy małe świnki bawią się latem”
http://www.supercoloring.com/pl/kolorowanki/trzy-male-swinki-bawia-sie-latem?tag=59101  
Skip to content